Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Win.10

Win.10

Hej....
Någon som har provat & installerat WIN 10....?
Är nyfiken att prova..men...!!!
malken..
Antal svar på detta inlägg: 71
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 Nästa »

Nu har jag formaterat hårddisken i min andra dator och satt tillbaka den igen i reservdatorn.

När jag nu startat reservdatorn så står det att jag inte har någor OS i den och trots att jag sätter in Windows 7 skivan i den och trycker på att starta från skivan så kommer att det inte finns något operativsystem, hur ska jag nu få det att installera in det i datorn?
har du formaterat hårddisken utanför datorn och satt tillbaka den i reservdatorn som du har labbat med, så har du ju inget OS på hårddisken.
Nu är det en helt ny installation av ett OS som du skall göra.

Challe
Om du har en korrekt bootbar installationskiva och du startar datorn från skivan har det ingen betydelse vad du har på HD.
Du får frågor var du vill installera och vill du spara gamla OS eller vill du formatera först.
Skivan sköter allt.
Jag skulle testa att ladda ner en ny ISO fil med W 10 och bränna en ny skiva.

Lycka till.
Annons
Men nu har jag ju ett nytt problem, jag kan inte installera in något OS alls, den skivan jag använder för att installera in win 7 har jag använt innan utan några som helst problem.
Sumo , nu är vi tillbaka där jag ställde frågan om checksumman på win10

vi har alltså gått varvet runt
Men Göcke kan du inte förklara vad checksumman är!!!!

Nu har jag en helt tom hårddisk eftersom den är formaterad i min andra dator och ändå kan jag inte installera in windows 7 med den skiva som jag har installerat det med innan!!!
Gör man en helt ny installation på något annat vis än man gör när man formaterar om datorn i vanliga fall?
Här kan ni alla läsa hur man gör en ren installation.


http://korta.nu/jd6

med checksumman kan man se om den isofil eller fil man laddar hem stämmer överens med originalet som man laddar hem.
alltså en koll på att all verkar ok, innan man börjar installera. eller bränner ison till cd/dvd så brukar man även testa den


hachcalk heter ett litet program som gör denna beräkning möjlig.

fungerar din win7installations skiva ska den inte bete sig så som du säger. det ser ut som om den har blivit korrupt..

är det en egenbränd skiva?? eller original.. windows7 skiva

och när du ändå funderar så står ju Sumos förslag att ladda hem en ny w10 och testa checksumman för den och bränna en sådan dvd/cd

nu har du ju fritt fram att labba..
När jag startat datorn med Win 7 skivan i så kommer det upp "Press any key to boot from CD or DVd an operating system wasn`t foumd. Try disconeccting any drives that don`t contain an operating system.
Press ctrl+Alt+Del to restart".

win 7 skivan är en bränd original skiva.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem