Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Fel eller rätt?

Fel eller rätt?

Åter har detta kommit upp med offentlighetsprincipen av domar. Denna gång handlar det om http://www.kriminellt.com/news.php
Varför skall människor undanhållas fakta. Jag kan inte se några etiska problem med att lägga ut sexualbrottslingar på nätet med namn och allt.
Vem skulle vilja ha en brottsling i närheten av där man bor?
Antal svar på detta inlägg: 60
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

Om man hänger ut sexdömda brottsligar på nätet med namn och adress så är ju chansen skyhög att dom blir lynchade till döds av arga människor och andra galningar.

Det händer redan och är dessutom vanligt i dom länderna som tillåter att man publicerar sexförbrytares identitet på nätet. Det var ju någon delstat i USA om jag inte minns fel som tillät det, men sedan förbjöd det igen på grund av lynchningen.

Bra skrivet Wacko. Nu slapp mitt inlägg bli så långt.
Joanna m fl
Det är ju klart att de som känner gärningsmannen hamnar i en social skam liksom förhoppningsvis gärningsmannen. Men betänk vilken skam offret ådrar sig. Det pratar och skriver man väldigt lite om. Om du är intresserad av "riskmän" din stad så kan du bara gå till tingsrätten och läsa alla utredningar och domar. Om Du och alla ni andra tar Er tid och läser domarna så förstår ni bättre varför jag startade denna tråd.
Som leiake skrev så bör dessa sexualbrottslingar kastreras på kemisk väg. Det är säkerligen det bästa man kan göra för dom annars kommer återfallet lika säkert som "amen i kyrkan"
De flesta jag diskuterat detta med tycker samma sak som jag därför känner jag att man kan delge sin inställning i frågan och stå 100%-igt för den. Risken att det skulle vara några oskyldiga med i den sajt som nu vi diskuterar bedömer jag som obefintlig...läs på!!
PonGot , knappast troligt att du har rätt där , bara tanken att en är oskyldig gör det värt att strida för att din inställning är åt pipan fel.

man kan alltid tala för likasinnade tungor och tro att det är rätt.
men skulle du vara den oskyldige , så vill jag ha din komentar ifrågan.
ställer du upp på att bli uthängd om du är oskyldig.??
Annons
Göcke!
Läs!! ingen av de uthängda är oskydigt dömd. Någon dj:a ordning får det vara på inläggen
Fint PonGot!
Du känner tydligen personligen alla dömda som hängs ut???
Man kan tyda det så efter dina uttalanden.
Men vänta ett tag.

Titro Beltran blev uthängd i all massmedia. Då var det ingen som sa att det var olämpligt. Men det är kanske så att det är viktigare att kändisar hängs ut därför att de pga sin status känns mer pålitliga och därför har lättare att begå fler brott. Eller?

Det är dom vuxna som är ansvariga för det här samhället inte barnen!!!

Skyddet av barnen är det viktigaste. Om man genom att hänga ut pedofiler får ett utökat skydd för barnen så ska dom hängas ut.

Ett skyddat barn är mer värt än 10 oskyldiga uthängda män. Vuxna kan tala i sin sak, barn kan leva som brottsoffer hela sitt resterande liv utan att få upprättelse.

Det är på gång nya siter på nätet där okända och odömda kan komma att hängas ut efter anonyma anmälningar och en process som liknar en domstolsprocess. En sorts internetdomstol alltså med uthängning som straff.
Torvar
Jag är läskunnig! och har en del kunskap inom juridik...det räcker. Vi diskuterar den tråd jag startade inte alla domar som avkunnas i Sverige.
Tänk att under annonymitet så kan visst allt få hända.
weben håller på att bli en samlingsplatts för baktalan och angiveri.
Något som ingen överhuvud taget befattar sig med i vanliga fall.

Det låter som medeltida häxprocesser i modern tappning.
Om vi håller oss till sexualbrottslingar så brukar det alltid vara DNA- test inblandat som bevis. Då är det ju solklart.

Dessutom verkar dom varit insyltade i liknande brott tidigare samt vara av lite avvikande natur.

I dessa fall vore det väl lämpligt med ett operativt ingrepp. Inte kemiskt
som PonGot antyder. Utan bort med testiklarna. Låt dom slippa straff.
Dom kan jobba på "dagis" utan risk.

Men att döma folk till fängelse med sexuellt avikande syntom är ju
bortkastade pengar. Än värre lägga ut dom på nätet och tatuera dom.
Då blir dom troligen ändå farligare.

Nej! Gör dom undersexuella. Då blir dom så snälla.
När man grep maffia medlemmar i går i Italien,då döljs ingenting i TV!!

Och dom är inte så vitt jag vet dömda ännu?

Så varför dölja ansikten på pedofiler!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem