Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Fel eller rätt?

Fel eller rätt?

Åter har detta kommit upp med offentlighetsprincipen av domar. Denna gång handlar det om http://www.kriminellt.com/news.php
Varför skall människor undanhållas fakta. Jag kan inte se några etiska problem med att lägga ut sexualbrottslingar på nätet med namn och allt.
Vem skulle vilja ha en brottsling i närheten av där man bor?
Antal svar på detta inlägg: 60
Sidor: «1 2 3 4 5 6 Nästa »

I dagens DN m fl tidningar + SR publicerar man hemska handlingar som en kollega till mig gjort.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=864796
Det är helt oacceptabelt att socialstyrelsen inte får info innan man utfärdar legitimation.
Det finns åtskilliga fall där läkare misshandlat och våldtagit sambo eller liknade men "man har från sjukhusens sida" valt att skydda sedda läkare. I en del fall sprider sig deras brott till någon som kan informera personalavdelningar och avråda från anställning.
Skulle någon av Er på IS vilja bli behandlad av en våldtäktsdömd läkare?
ja varför inte, är den personen en duktig läkare, kirurg eller vad han nu är så kan jag inte se vad hans sexuella handlingar har med det att göra.
Vi har en straffskala och har han fått sitt straff så är det utagerat.

varianten är istället att regelverket stänger av alla som är brottsligt registrerade, från läkaryrket, oavsätt vad det är för något de har gjort.

Du svarade inte mej på min fråga PonGot
Bra talat PonGot.

Lite skämtsamt i detta allvarliga ämne....jag skulle nog kunna tänka tänka mig att bli behandlad av denna våldtäktsdömda läkare .....om det är en kvinnlig läkare....
Annons
PonGot!

Det var ett lurigt inlägg. Om han är homosexuell oxå så blir jag nog tveksam. Det brister i förtroende.

Vi tar ett exempel: Jag får akut blindtarmsinfektion. Måste opereras på
stubinen.

På sjukhuset har dom bara en läkare ledig. Han är 36 år psykiskt störd .
- Vill du han skall operera dig.
- Nej,för f-n.
- Då dör du inom 2 timmar!!
- Hur psykiskt störd är han???
Nu menar du alltså att läkaren skall hängas ut på internet med foto namn adress och personnummer?
Hade det då inte varit humanare att avliva honom?
Göcke,

Du tänker bara på dig själv. Frågan är väl inte att skydda gamla gubbs från sexbrott utan utan det är barn det gäller.

Skulle du vilja att ditt minderåriga barn skulle behandlas av en läkare som dömts för pedofili?
Göcke!
Det är inte aktuellt med min personlighet att jag skulle begå ett brott av den typ vi talar om. Det får bli svaret på din fråga!!
Ä inte sjutton frågar ni PonGot före konsultation om han har en avikande sexuell läggning. och ta ställning till om ni vill att han skall hjälpa er eller ej.

Problemet med PonGots senaste tråd är att de inte kunde följa upp
om personerna de ger läkarlegitimation var/är straffbelastad.

Något som man gör i alla skolor och dagis i dag.
Men om man nu inte är det så halkar man ju in i jobbet i alla fall.
leiake
Här har du ett fall med att oanständigt brott
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/10/01/riskerar-legitimation-efte
/index.xml
Läs gärna kommentarerna oxå!
Göcke!
jag är övertygad att efter 41 år i yrket så är min sexuella läggning = heterosexuell, känd av både sjukvårdspersonal och patienter. Jag tror inte att det har någon betydelse för patienten. Det är ju inget speciellt med läkare, många är homosexuella och är mkt omtyckta av alla, men dom har inte begått något sexualbrott. Det finns emellertid en del patienter som inte vill bli undersökta av homosexuella läkare.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem