Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Ojordad dator

Ojordad dator

kan det uppstå problem eller fel på dator och skrivare om man ansluter till ojordade uttag!
Antal svar på detta inlägg: 84
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Som vanligt när man inte vet vad man talar om så svarar alltid förståsigpåare med nya påståenden utan märkbar uppbackning av fakta ...

sanning och sanning är ju tydligen olika för olika människor

sen citat: "sen vad ni kör skälva , skiter jag i". slut citat

om du då skiter i vad vi gör varför har du då en åsikt??

ge mig en mycket bra anledning varför det är livsfarligt att ha en dator i ett ojordat uttag så ska jag vara tyst sen ..
Drater!

Om du sitter naken framför datorn med fötterna i en plastbalja med vatten och
alla dina sladdar är från 1980 eller äldre.

Tar du då samtidigt i datorchassit. Då får du skylla dig själv.

Skämt åsido. Min kompis dotter dog när hon spolade swimminpoolen med
högtrycksspruta.

El är lurigt när man blandar det med vatten.
Om ni är osäkra så koppla till en jordfelsbrytare. Fungerar även i ojordade kontakter.En vägguttag förutom i köket är oftast inte jordad utan det får man fixa själv. Sedan är inte datorn farlig på något vis för gemene man om du inte går in och pillrar i nätaggregatet.
, men du bör om du ska in i datorn, slå av och ta ut elkabeln och se till att du inte är statisk.
Annons
en dator med metalschassie ,
kommer med jordad kabel av minst en anledning
som jag har skrivt

metal är elektriskt ledande !!

räcker inte det. så lev roullet ni.

själv vet jag vad som kan hända i the real life.
om man inte har sett sambanden.

men är allt ok, så är bara nollan och fas inblandad i din elektronik
och där har jag inga synpunkter mer. om allt är ok med elektroniken.

men jag talar om OM
det är skilnad det.

snodden en jordfelsbrytare är aldrig fel att koppla in.
Fy va tråkigt med din kompis dotter ... riktigt hemskt ...

själv hade jag en sån där jättepool på 10000 liter på gården för ett par år sen smart som jag var så riggade jag upp några gamla vattenelement på gården för att samla solvärme som sedan värmde min pool, jag kopplade en dränkbar pump till dessa som jag köpt på Rusta .. på den pumpen var det en ojordad sladd och jag tänkte väl inte mer på det ...

hmmm ... tills jag tog i aluminieröret som var på pumpen och fick en stöt ..

då ska man veta att det inte var en dödlig stöt men kontentan av det hela är att jordningen av pumpen gick genom vattnet och när jag stod där med mina fötter i vattnet på gräsmattan så jordade jag pumpen med min kropp

det var ju inget fel på pumpen utan felet var att jag avvände den i en sluten miljö i poolen som var gjord av plast och en sluten miljö .. pumpen var ju gjord att användas i tex en brunn då jordningen är naturlig ...

man lär så länge man lever ... jag la en kopparkabel i vattnet i poolen som jag sen stoppade i jorden sen var den saken löst
Leiake Hur kom vatten, el och högtrycksspruta in i detta sammanhang. Jag håller faktiskt med Mr Drater Saklighet måste vara en ledstjärna här, eller?.
Göcke--citat: "själv vet jag vad som kan hända i the real life.
om man inte har sett sambanden." slut citat

vad hände i verkliga livet ????

kan du inte ge oss den historien det skulle vara intressant .....

har du varit med om att någon dött av att ha en dator i ett ojordat uttag kanske ?
Drater , nog för att du skriver att du är mångsysslare.

men jag är osäker på om jag skall låta dej fixa min nya pools elförsörjning.


ja han dog , eftersom diskbänken var jordad men inte datorn
Ja för att avsluta detta på ett värdig sätt så kan jag meddela att din dator är inte farligare eller för den delen märkvärdigare än din sänglampa

är du rädd att du ska dö om du tar i din sänglampa så kan jag förstå om du är rädd för att ta i datorn ..

det finns ingen som helst fara med att ha sin dator i ett ojordat uttag .. allt annat snack är skitsnack så är det bara ...

kör på. du kommer inte att dö av att ha datorn i ojordat uttag eller med en förlängningsladd och din dator kommer inte heller att ta nån skada ..

ok ... så var det sagt ...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem