Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Ojordad dator

Ojordad dator

kan det uppstå problem eller fel på dator och skrivare om man ansluter till ojordade uttag!
Antal svar på detta inlägg: 84
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

DedaPera --

ditt snack om godsvagnar och tåg är väl inte riktigt relevant va??

du kanske har en dator som går på starkström.

läs och lär.. troligen inget som har med persondatorer och ojordade uttag att göra iallafall



En lång rad olika strömsystem används för järnvägar runt om i världen.

Likström 600–750 V: Strömförsörjning med kontaktledning för praktiskt taget alla spårvägar inklusive snabbspårvägar. Med strömskena för tunnelbanor, järnvägar i södra England, lokala pendeltågs banor i Tyskland.

Trefas växelström 750 volt, 50 Hz:

Gornergratbahn, Jungfraubahn i Schweiz (dubbel kontaktledning och tredje fas jordad i rälsen).

Likström 800–860 V: S-Bahn i Berlin. Småbanor i Schweiz och Österrike.

Likström 1 500 V: Vanligt system för många järnvägar i Nederländerna, Frankrike, Spanien, USA, Australien samt Roslagsbanan.

Enfas växelström 15 kV, 16 2/3 Hz: sedan 1912 standardsystemet i Sverige, Tyskland, Österrike, Norge och Schweiz.

Enfas växelström 25 kV, 50 Hz: Bulgarien, Danmark, Grekland, Finland, Kroatien, Serbien, Bosnien och Hercegovina, Storbritannien, Makedonien, Rumänien, Luxemburg, Frankrike, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Turkiet, Portugal, Spanien, Sydkorea, Iran, Sydafrika, Kina, Indien, Australien.

Enfas växelström 25 kV, 60 Hz: New Jersey i USA.

Enfas växelström 31 kV, 50 Hz: Har använts för prov med TGV-tåg i extra hög hastighet i Frankrike.l
leiake --

jo för faan -- nog har jag fått dåde 220v och 320v i kroppen ... 220v ger en bra stöt men man "fastnar inte" dvs man kan rycka undan tex handen .. ok det gör ont och är otäckt men du överlever om du är frisk ..

320v är lite lömskare då du kan "fastna" kroppen stelnar så att du inte kan förflytta tex handen bort från ström källan .. viktigt att lära sig när men jobbade i högspänningsnät var att luta sin kroppsvikt bort från strömkällan om olyckan var framme då ramlar man nämligen bort från faran av egen kraft .. det motsatta är nämligen döden .. joo jag har känt på strömmen ...
det är ingen skräckpropaganda, så du får tycka vad du vill Drater, helt upp till dig...

Ström har ju alltid förknippats med livsfara vid felaktig användande och så kommer det att förbli...

Frågan från kentr10 var: kan det uppstå problem eller fel på dator och skrivare om man ansluter till ojordade uttag!

Svaret är ja i detta fall, och det har ju kommit flera svar på den frågan om på vilket sätt problem kan uppstå,
ingen här har påstått att det 100% kommer att uppstå
men ingen kan 100% tala om att det aldrig kommer att uppstå...
Annons
Drater!

"DedaPera" är en mysig kompis. Jag gillar honom. Bara så att du vet.

Jag anade att du skulle ta fart.

Men ta det lugnt.

Jag fattar inte hur du får fram alla data så snabbt.

Har du ett eget "Google". Du är duktig.
En del är mer försiktiga än andra

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03785.jpg
DedaPera ---

eftersom du pratar i procent om hur saker och ting är så vill jag att du....

ger mig en procentsats vetenskaplig underbygd hur stor risken är att något kommer att hända om du använder ett ojordat utag istället för ett jordat ??

när du presenterat det så är jag nöjd ...

mycket snack och lite underbyggd sanning ...
Procent och procent. Ha,Ha Hur stor risk är det att bli träffad av blixten???

Jag har blivit träffad två ggr,men överlevde båda!

Det kan man kalla stöt!
leiake --

Jag gillar både dig och DedaPera så det är inget personligt utan bara en diskussion ... jag har inga personliga åsikter mot nån annan människa ..
framförallt inte på Internetstart .. det är en kanon sida
Nu är det upp till kentr10 att avgöra om hur han vill göra jorda eller icke jorda ....

Min fakta bygger jag på egna erfarenheter inom yrket, sen får du Drater tycka vad du vill helt upp till dig...
DedaPera--

Du har inte tänkt på att jag oxå kanske refererar till ett yrke ??
och även refererar till fakta ..

ge mig obestridlig fakta till varför så är jag nöjd sen, inte en massa kanske och möjligen ..

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem