Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Ojordad dator

Ojordad dator

kan det uppstå problem eller fel på dator och skrivare om man ansluter till ojordade uttag!
Antal svar på detta inlägg: 84
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

nä så sant så, är det inget fel på burken så

eller han som skulle jobba i datorn och hade läst att man skulle jorda sig
så han kopplade sig till elementet och tog tag i datorns plåthölje

aj fan då......
Göcke -- det du säger är att man ska inte diska och hålla på med datorn samtidigt ...

tror dock att det är inte många som har datorn på diskbänken...
riktigt rolig historia du gav dock inte trolig ...
Drater!

Jag älskar dina inlägg.

Jag börjar "ana" gamla tider.

Välkommen!

Men jag är inte säker.
Annons
Att ha sin dator kopplad i jordat uttag är nog inte alla förunnat. Men,
Vad jag fått ut av denna tråd, är. Att, gå omkring i gummisulad foppatoffel och behåll gummihandskarna på. Då blir det både diskat och datorn uppdaterad till allas belåtenhet.
Då lever man längre, eller till utsatt tid. Allt lär ju vara förprogrammerat "däruppe".


postar en bild på en säker datoranvändare
man ska aldrig tumma på säkerheten .. han har även inbyggd felsäker brytare i dräkten ..

http://www.aqualaboy.net/dp4.jpg
Drater!

Hur har du kunnat plåta av mig,utan min vetskap??
Det räcker att man får 30 mA (milliAmpere) genom kroppen för att det ska bli dödlig utgång, därför löser en godkänd jordfelsbrytare ut innan felströmmen har uppnått 30 mA

En apparat med ledande hölje är försedd med jordpunkt, inte för syns skull uttan för att den ska användas med.....

det räcker med att en kabel har blivit lite äldre för att det ska bli överslag och orsaka brand eller dödlig utgång

Tänk på dom som bl.a går på godsvagnar (tåg) har dött utan att ha vidrört högspänningskablar, kommer man tillräckligt nära en sådan kabel så blir det överslag utan att man har rört vid kabeln (räcker med 2 meter från kabeln vid normalväder för att det ska inträffa)

Strömmen söker sig alltid tillbaka till utgångspunkten (elcentralen) på den kortaste väg med minsta motstånd (en ren kabel har alltid större motstånd än en plåthölje)

Håller ju helt klart med Göcke och hans påstående....

Ni andra som tror att en ny vara är säker har helt fel, för även i en ny vara kan det vara fel eller att det uppstår fel på relativt kort stund....

Det är ju klart upp till var och en att göra som han/hon vill men jag rekommenderar i alla fall jordat uttag och/eller jordfelsbrytare mellan dator och uttaget
Tycker dock att man inte ska måla faan på väggen och säga att det är farligt med apparater som går på ström

är man så rädd att man inte ens kan tänka sig att ha apparater som går på elektricitet då bör man ju söka hjälp anser jag

om någon kan ge mig säkra siffror på statistik hur många som årligen dör av att ha elektriska saker i ojordade uttag så kanske jag kan ändra min uppfattning om hur farligt det är .. inte minst hur många har dött dom senaste 100 åren av att ha haft sin dator i ett ojordat elutag .. oavsett om datorn var placerad på diskbänken eller i duschen ..

allt är skräckpropaganda och en stor hög av förståsigpå attityd

det kallas inte "lekman" av slumpen ....

Drater!

Du har aldrig fått en riktig El-stöt.

Du är nog ute och cyklar. Göcke brukar ha rätt!

Men dom som har datorn på diskbänken i ojordat uttag borde nog tänka
om.
Vem skulle komma på en sån vansinnig ide,att ha en dator på diskbänken?


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem