Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Ojordad dator

Ojordad dator

kan det uppstå problem eller fel på dator och skrivare om man ansluter till ojordade uttag!
Antal svar på detta inlägg: 84
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

Tack för hjälpen Göcke och Thomas2.
Frågan som ställdes var följande:
...kan det uppstå problem eller fel på dator eller skrivare om man
ansluter till ojordade uttag?
Svaret är enkelt: Om det uppstår fel på dator etc så beror det sannolikt
inte på om uttaget är jordat eller ej.
Mvh LH civ.ing.
Nilho, sanolikt har det pratats om.

om EMC skyddet slås ut , skapar man förutsättning till okända fel.
det tycker jag är rätt allvarligt, eftersom svårigheten är att se varifrån detta kommer. och kan drabba flera än en själv.
och att man åsidosätter skyddsjorden, det tycker jag är alvarligt att
inte upplysa om.

att utrustningen kan användas i ojordat utag är vi säker medvetna om alla
i alla fall, är det så jag uppfattar det, när alla gick på mig om att jag har fel.
men det är under förutsättning att inga fel finns förövrigt.
och som du själv är inne på.

Men finns det störningar/fel då kan de två uppräknade sakerna vara orsak
till problem. och i det ena fallet kan det gå riktigt illa.

Jag tycker att jag har varit tydlig. För det är de två parametrar som är skillnaden mellan jordad/ojordad anslutning.
Annons
Om jordat eller ej.

Jag tycker att man ska vara konsekvent antingen ska allt i ett rum vara jordat eller också inget.

Varför då?

Jo säg att du jordar datorn i sovrummet, höljet på datorn år du anslutet till jord. Samtidigt så har du en lampa bredvid som är ojordad. Det blir överslag i lampan du får spänning i dig därifrån samtidigt som du rör vid datorn. Strömmen genom dig blir då betydligt pga att du är ansluten till jord via datorn.

Det är ju av den anledningen att exvis rum med stengolv ska ha jordade uttag.
Jag har ojordat i vardagrummet där min dator är placerad. Det innebär att jag kan med höger hand ta i mitt datorchassi samtidigt med vänster hand ta i vattenellementet utan risk att få ström genom mej? Vad nu detta ska vara bra för? Men man måste fråga först!
Om datorn är ojordad? Låt bli att ta i elementet samtidigt. Det är mitt råd!
pedhan , där har du en poäng

det är därför en jordad kabel från ett annat rum med jordutag inte skall användas i ett rum med ojordade kontakter.
utan rekomendationen är att man skall bygga om.
Enligt Elsäkerhetsverket är det inte tillåtet att dra en förlängningssladd från ett jordat eluttag i exempelvis köket. Anledningen är att om man endast skyddsjordar en elapparat i ett rum där andra ojordade elapparater är uppställda finns det risk för elchock om man samtidigt tar i en felaktigt ojordad och en jordad elapparat. Den jordade datorn blir i detta fall säker, men övriga, ojordade elapparater, såsom mormors gamla lampa är riskkällorna. Om man drar en skarvsladd från köket finns det dessutom risk att sladden skadas, till exempel om den blir klämd i en dörr. Enda sättet att jorda datorn är att byta ut samtliga ojordade uttag i rummet mot jordade.
Tack Thomas2, nu är jag på jorden igen

Jag tror att vi har kört cirkeln runt nu om inte Nihlo har något att komma med.
Hur är det om man t.ex har en lampa med europakontakt tillsammans med en jordad dator i ett rum med jordade uttag då? Kan det också utgöra fara då eller?

Har inte läst alla sidor, så ledsen om liknande fråga redan har tagits upp...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem