Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Ojordad dator

Ojordad dator

kan det uppstå problem eller fel på dator och skrivare om man ansluter till ojordade uttag!
Antal svar på detta inlägg: 84
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

som sagt man kan aldrig vara 100% säker vill du ha procenttal får du leta upp själv

I Harrisburg var man 100% säker på att en kärnkraftsolycka inte kunde inträffa fram till den dagen den inträffade i början på 1979.....


http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
DedaPera--

Tror inte att kärnkraftsolyckan i Harrisburg berodde på en ojordad kabel iallafall
verkar mer som om du refererar till "En dåres försvarstal" ...

Ska man vara 100% säker som du säger då pratar vi om totalt vansinne .. gummidräkt och stekfolie runt kroppen ... verkar vara lite overkill i mina ögon ,,

ja kontentan av det hela är ju som följer ...

Ni kan lugnt köra era datorer på ojordade uttag och även använda ojordade skarvsladdar inget kommer att hända .. tro mig .. allt annat är skitsnack .. sen om man förorenar elnätet med nån konstig störning som ingen bry sig om så tror jag inte nån kommer att dö av de heller ...

ingen elektronisk utrustning tar skada av att vara ojordad , tex datorer eller tv-apparater, har man dock ett kärnkraftverk typ Harrisburg hemma då bör man jorda detta.

simma lugnt...




Att "ingenting kommer att hända" är ju absolut ingen garanti att det inte kommer att hända, det är däremot skitsnack...
Annons
Tänk att en dator kan orsaka en hel kärnkraftsolycka!!
Ja Thomas2 det är märkligt men så blev det till sist
DedaPera-- " Att "ingenting kommer att hända" är ju absolut ingen garanti att det inte kommer att hända, det är däremot skitsnack... "

Nu pratar du om "allt jävlighets lagen" även mer känd som Murpys lag
den gäller ju inte som någon tung bevisbörda i det här fallet dock.

Bevisa då för mig att det är livsfarligare att ha en dator i ett ojordat uttag än i ett jordat utag så är jag nöjd sen.

Harrisburg och störningar på elnätet i all ära men .. jaha sen då??

jag säger som Patrik Sjöberg : #då hade det hetat mängdhopp och inte höjdhopp"
vilket tjafs
Jag tar bort den jordade sladden skulle bara ha den tillfäligt Det har trots allt gått sju år!innan jag snubblar på den och bryter nacken då blir jag jordad.Då kan jag iochförsig ta med datan så blir vi båda jordade!Det är inte farligt att ta på en strömförande data om man inte har jord kontakt
ha ha ... du har förstått allt underbart och helt rätt ..

tack det gjorde min dag...

kentr10 , du har inte fattat detta men du lever i tron att du gör det, precis
som Drater.

är en ojordad dators schassie strömförande från 230v,
då är det en riskfaktor du måste räkna med.
mer än så behöver man inte argumentera i din fråga.

jag tror inte att du frivillgt sätter en metallpinne i 230v utaget utan isolering.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem