Lördag 18 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: InternetStart

Forumet är tyst varför det?

Forumet är tyst varför det?

Inga nya trådar, inga inlägg, inga diskussioner - ingenting.
Vad är det som hänt?
Antal svar på detta inlägg: 197
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Nästa »

Göcke: Jag använder oxå ordet valsa runt så jag vet vad det står för.
Å som sagt i detta fallet inte så trevligt.
Du tycker vi diskuterar fåniga saker, onödiga saker.....
En grej.....har ni aldrig funderat på varför det hela tiden kommer upp igen inlägg ang stängda trådar ?
Jag har en stark känsla av att det beror på att folket som är kvar här tycker väldigt mycket om IS. Jag själv tex kan inte byta startsida, har försökt men det finns ingen som jag tycker lika bra om. Denna är toppen.
Å till denna sida hör då ett forum, där det alltid varit ganska familjärt tycker jag. Jag vill absolut inte ha tillbaka den tiden där man hudflängdes om man sa något å jag som person behöver inte diskutera politik här inne heller.
Men nu känns det som man har en näve i nacken om man ska skriva.
Men det jag tror många invänder emot är översittar mentaliteten som glimtar igenom titt som tätt.
Vad du än gör Göcke så avfärda inte förfrågningarna, tipsen ang trådar som tjafs, valsa runt eller att folket här inne enbart vill bråka.
Tycker du det, så håll det innom dej.

Ja och någon tyckte att vi var så arga över skitsaker!
Sak man inte kunna ta upp vad man tycker är fel här i forumet så finns det nog ingen räddning. Ska man sitta och vara tyst bara?
Gör man så i verkliga livet? Skulle inte tro det.
Gå i skogen , knapra knäckebröd och bara vara så lycklig?
Det är livsviktigt att få ventilera och det är ju det som är meningen i ett forum bla.

Önskar er alla en bra dag.
EZ:

Läste din länk (särskrivning) och skrattade gott. Men var det Göckes allihopa
ElectricZombie
Ang. påpeka stavfel

Det är just där det brister tilll stor del, ialla fall så är det en typ av diskussioner som kan uppstå på forumet här.
Att vissa blir så petiga att det hela fallerar till patetiskt ( inte ditt inlägg alltså )

Men det finns personer som ideligen påpekar fel hos andra så fort de får chansen. Självklart ska alla ta hänsyn till att det finns personer med dyslexi eller som inte kan svenska språket av andra skäl. Att bara skriva ett inlägg i en tråd och enbart påpeka brister i språket går under punkt 3*.
Om man nu har intresse i tråden och har något att tillföra diskussionen får man faktiskt hålla sig till ämnet, tycker jag, och inte gå in på att disskutera en persons brister i språket. Är det så att man stör sig på det eller inte förstår vad personen menar, ja hur kan man då ha en åsikt. Speciellt när man inte förstår vad det handlar om.
Man väljer själv vad man vill läsa, antigen väljer man att fokusera på ett stavfel el. så försöker man tyda den kryptiska texten och föra ämnet vidare, med förståelse att alla inte är 100% i språket.
Eftersom det är en otroligt stor skillnad på att diskutera via text och att prata så kan man inte räkna med att skriva som man pratar.
Tex
A säger något som B inte förstår
B frågar och får då ett snabbt svar och samtalet kan gå vidare utan att ämnet egentligen inte tappa tråden. Men via text kan det dröja och där i mellan kan flera skriva inlägg och tråden rinner iväg åt fel håll.

Jag vet inte hur erfarenheten är bland medlemmarna här inne och hur länge de har funnits ute på nätet och skrivit i forum. Kanske är det deras första nätforum, där man inte har en personlig kontakt.
Men jag ser en stor skillnad mellan IS forum och andra forum och då handlar det inte om hur det sköts utan om hur medlemar skriver och beter sig i trådar. Sen till viss del hur det sköts om och hur rakryggade admins är. Men tänk på att det är alla vi som utgör forumet, så vi har en stor del i det hela. Rannsaka oss själva innan man pekar finger
Man kan inte jämnföra ett samtal IRL med ett samtal på nätet, det går bara inte. Det finns en mängd saker som skiljer och där av behövs det admins som sköter forumet. Med detta försvarar jag inte de här på IS, absolut inte.
Ni som tycker att det är får hårda riktlinjer kan på ett mycket enkelt och helt gratis öppna ett eget forum som ni bestämmer över, eller ja där ni INTE bestämmer menar jag . På det forumet där jag är admin är vi benhårda på de regler jag postade ovan och vi får aldrig några klagomål. Möjligtvis ett gnälligt mail då vi har varnat en medlem, men det är allt.
Sen undrar jag, då jag läste de låsta inlägg som kom upp i denna tråd, om de som skriver i dem yttrar sig på samma sätt IRL.
Ja hur många vågar säga det de skriver till en person de har framför sig, utan att verka aggresiva? Uppfattas det då som aggresivt eller är det så att den där glimten i ögat eller leendet gör att det inte blir lika infekterat som här på nätet? Ja nu vet jag ju svaret själv men vad tror ni/du?
Sen är det väldigt enkelt att efter 2,3dgr komma tillbaka och skriva
"Men jag skojade bara" Men så fungerar det inte IRL, där sker reaktionen med en gång och om man efter varje mening skulle säga det, skulle man då ses som seriös eller trovärd?
Ytterligare en sak som visar att det INTE går att jämnföra ett samtal på nätet och IRL.
Jag tror att det till viss del har att göra med erfarenhet när det gäller att sköta ett forum och vara besökare av ett. Tex så i början när jag ploppade upp här fick jag ta en del stryk av en person. När jag då ifrågasatte hans bemötande och påpekade att jag inte uppskattade hans sätt att skriva till mig svarade han aldrig mig utan lossades som inget hade hänt. Hade vi träffats och sett varann i ögonen , hade han då sprungit iväg utan att svara? Nja jag vet inte eftersom jag inte känner honom. Men en något väluppfostrad person hade nog svarat, ialla fall försökt förklara sig. Men den här personen valde att förneka sitt övertramp och tog inte sitt ansvar som skribent mot en annan.
Det är också en stor skillnad som man måste ta till sig. Att här är valmöjligheten så mycket större i frågan att svara, inte svara eller hur man väljer att bemöta ett inlägg. Att dra jämnförelser mellan personer och andra döda el. levande i negativ bemärkelse är också något jag undrar över. Skulle man stå framför en person och säga
-Du är ju precis som stalin el. Hitler
Inte så smickrande va? Då går man på personen i fråga och har då en åsikt om en person, inte om personens åsikt eller inlägg. Jag ser det som "När orden tar slut, tar våldet till" fast inte lika hårt dock
Visst man kan tycka att personer är dumma i hövvet som tycker så, men är det inte egentligen åsikten som är dum el. konstig? Inom poliskåren säger man " Det är inte brottslingen det är fel på, det är brottet som är fel" Bara för att man inte får glömma att det är en människa bakom. Det citatet kan man koppla till många saker, även till sig själv. För vill du bli dömd med samma ord som du dömmer en annan?
Oj oj ursäkt för att det rann iväg. Ja nu försvinner jag igen
Nog från Huck, nu rymmer jag och Tom
Annons
Fibblan , du behöver nog gå ut och röra mer på dig.

du vänder dina problem till att vara jag som är orsaken till dem.
om du tror att jag inte har politiska funderingar osv. så tar du fel.
och det hör inte in i denna tråden
Huckleberry, man kan bara beundra ditt sätt att uttrycka dig i det skrivna ordet och du har helt rätt i vad du skriver, man måste ha överseende med dom som har svårt att uttrycka sig i skrift eller dom som inte är så bra på det svenska språket eller det rent grammatiska man förstår bara man vill.

xyz.
Ja, man förstår - bara man vill!
MistyArrow på den här tiden var IS värt namnet! Ja jäklar vad många hade rätt den gången, men det var då det min vän. Jag förstår nu att de som är här på forumet åtminstone några av dem vill vrida tiden tillbaka. det farligaste som finns är att försöka tiga ihjäl saker och ting. Det fick de etablerade partierna bittert erfara i det senaste valet! Nej, speak up och låt inte mörka krafter gömma sig under kamoflerade stenar!
Göcke: Du läser ju inte vad jag skriver!! Som sagt..du kör ditt race och dvs över oss andra. Vad har politik med detta att göra? Skrev jag att jag ville ha politik? Skrev jag att du inte har politiska tankar?

Fattar liksom inte vad du menar.
Jag talar gärna för mig själv, tack!

Det du dock så bra visar fibblan, är att på ett forum kan man inte räkna med att personer svarar på ens frågor eller för den delen läser ens inlägg så som man vill att de ska läsas. Det innebär att missförstånd och viss frustration kan infalla, då man inte får motparten att förstå vad man vill ha sagt.
Därför är det så otroligt svårt att föra disskusioner via text.

Därför är politik och religon så otroligt svåra att handskas med på forum. Jag är för disskusioner men har tyvärr 7års erfarenhet av internetforum och jag vet att det inte går att hålla en mänsklig och respektfull disskusion inom dessa ämnen. Åsikterna är så starka och personliga i dessa ämnen och det finns egentligen ingen som har rätt i dessa frågor.

A har en åsikt om en samhällsfråga som i hans/hennes ögon inte är politik.
Men enligt B är det en politisk fråga
C ska då avgöra vad som är rätt
A blir förbannad för det är ju ingen politisk fråga
Jo säger B, nej säger A osv och så hålller de på tills snö smälter å fåglarna sjunger ( alla vi andra är då ute och möter våren )
A säger till C, lika så B och C ska då avgöra eller så faller Cs åsikt in och beslutar, alltså en personlig åsikt är avgörande. En blir nöjd en blir missnöjd och känner sig orättvist behandlad och tycker det är skit att man inte får skriva om samhällsfrågor.
Nästa vecka är det tvärt om

Personligen har jag lärt mig massor av att vara medlem här på IS, både om mig själv och om andra människor. Allt har kanske inte har vart positivt MEN jag väljer att plocka ut det positiva och det bär jag med mig i min ryggsäck, resten låter jag ligga kvar.

Kan jag tex ställa en provocerande fråga nu och välja att aldrig mer komma in här på IS, kanske bara läsa vad ni svarar och skratta el. gråta.
Men ni kommer aldrig få svar på era frågor som ni ställler mig, det är en enorm frihet med internet. Du själv väljer vad du vill göra, stå till svars för eller inte. Vad jag har lärt mig är att inte bli så personligt engagerad i det som skrivs. Men det betyder inte att jag är nonchalant men jag vill inte låta någon annan få mig upprörd och irriterad, speciellt inte personer jag absolut inte vet något om. Jag tycker det finns mer i mitt liv än att bli upprörd över hur ett forum sköts och inte sköts ( Se inte detta som jag tycker andra reagerar fel, alla får reagera som de vil. Men JAG väljer att inte reagera som ni ) Jag försöker vara noga med att tala ur min synvinkel för det är den enda vinkeln jag kan tala från. Även det är en viktig asspekt att se till när man figurerar på ett forum, om man nu inte har utsetts till talesman för majoriteten vill säga.
Shit nu var jag där igen ; sorry
Nu ser jag till att bli bortrövad för jag verkar ju inte kunna rymma på egen hand
En sak kan vi väl alla vara överens om, denna debatt med över 4000 läsare har förts i en härlig anda, visst finns det meningsskiljaktigheter, men vem hade trott något annat med så många inblandade.

Tycker dock att tonen varit överväldigande trevlig, inga påhopp utan en ren och värdig konversation mellan vuxna människor. Därmed har vi väl överbevisat tvivlarna att det går att diskutera lugnt och sansat, utan överord och hätska utfall, precis som det skall vara på ett forum, oavsett vad ämnet handlar om. Tycker också att vi bevisat för oss själva att vi kan klara av det.

För min del har jag inte mer att tillföra i ämnet, utan inriktar mig på nya trådar med vetskapen att vi är inte så dåliga som en del kanske tror.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem