Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Snälla, Ingvor!

Varför behåller ni det osynligt då. GÖR DET SYYYYYNLIGT!
Los lovos: att döma av de tider då du oftast gör dina inlägg kan man tro att du ärbetslös, samtidigt ber du oss som är doftöverkänsliga att gå ut och göra ett ärligt handtag. Jag jobbar heltid och gör ärliga handtag var dag.
Arbetslös kan man bli när man minst önskar och ofta finns det ingen logik i vem som drar vinstlotten "arbete". Så det ligger ingen kritik i det.
Vad det gäller dina släktingar och barndomskamrater som så framgångsrikt lyckats bli av med sina allergier är de bara att lyckönska!
Jag vill också säga att det är skillnad på allergi och överkänslighet.
Zacko
Att både hantera själva reaktionen, som tar oerhörd kraft och en oförstående, ofta sårad, spydig kommentar, blir för mycket. All kraft går åt till larmaktivitet i hela kroppen. Det tar tid att hämta sig, ibland dagar. Händer det för ofta backar man, för priset är för högt. Då är det inte lätt att göra det synligt. Enklaste lösningen för stunden, man backar.
Vi vill ju inget hellre än vakna en morgon helt friska. Kunna gå ut, jobba och bara få vara, helt vanligt normala, som kan dra ett djupt andetag helt avslappnat.
Om jag gör "något" så får det inte kosta mig mer än det ger mig i utbyte. Det blir inte mycket jag gör, nej, men det är en annan femma.
I de sällskap jag kan visa min svaga sida känner jag mig trygg, går det ändå fel så kan vi hjälpas åt att göra det bästa av situationen.
Annons
gamlan:

Som jag skrivit tidigare så har ni säkert ett helv...! Men vad jag förstått av denna tråd är att ni vill få förståelse för er överkänslighet och era problem, inte sant? Då menar jag, HUR ska ni få förståelse om inte den ni möter vet något om ert problem? Det är ju en omöjlighet!

Hur länge har ni haft era problem? Det skulle jag gärna vilja ha reda på!
Göcke:

Än en gång tack Göcke för din klarsynthet. Jag blir faktiskt riktigt imponerad, hade fler haft den hade mycket varit vunnit. :krammar:

Zacko:

Jag har haft mitt problem i minst 17 år och ett stort problem är att alla läkare inte tar problemen på allvar utan så fort man söker läkarvård (akut) eller tandvård riskerar man att bli sjuk eller om man får en riktigt livshotande reaktion - anafylaktisk reaktion - dö. Vissa läkare och tandläkare har samma inställning till problemen som LosLivos och Rob och det är förödande för oss.

Att försöka röra sig i samhället innebär livsfara för oss, i alla fall för mig men det är inte sådana naturliga saker som t ex vissa födoämnen, träd, blommor, getingar och bin som jag vill ta bort/undvika utan sådana som man kan göra något åt t ex genom information.

Jag klarar t ex inte tandläkarbedövningar utan reaktioner och man måste hela tiden säga till tandläkaren att inte använda bedövning med adrenalin eller något annat preparat med eugenol (nejlikolja) och väldigt ofta kör de bara på och hoppas det skall gå bra i alla fall men blir då till men för mig.
Zacko:
Ja, det är inte lätt. Det här är en väg att upplysa om att problemet finns. Sen får det bli improvisation, till stor del beroende på art och mängd av doft, men jag försöker berätta varför jag beter mig så egendomligt som jag gör i olika situationer, helst i förväg.
Jag började -77, men har haft bättre och sämre perioder, dock aldrig besvärsfri. Det tar nåt år att komma igen efter en rejäl infektion. Den sista hade jag -00 och jobbar på att hämta mig.
Knäppt men sant. Varje individ funkar på sitt sätt och jag har väl inte det bästa immunförsvar och sen bli det obalans.
helene:

Du har fel, jag både arbetar halvtid och studerar mer än heltid, så försök inte jämföra insatser. Emellertid så arbetar inte hela världen på samma tider, nyhet kanske?

Vilken skillnad tänker du på när det gäller allergier och överkänslighet?


Göcke:

Ditt inlägg är ju bara fånigt, det är klart att spädbarn är känsliga mot starka kemikalier. Det gäller naturligtvis även vuxna. Jag själv, lixom de flesta, är överkänslig t.ex. mot saltsyra.

Men att du använder det som argument för att en hoper människor har inbillade problem, med exempelvis vanlig niveatvål, framstår som oerhört beside the point ..

När det gäller fakta från Afrika så har jag letat på nätet men har inte hittat en enda sida som beskriver SHR problem i Afrika. Detta leder mig att misstänka att SHRproblemen i Afrika är ytterst dimunitiva.

Mer fakta: Enligt en handläggare på försäkringskassan ska det myyyycket till innan man får ut stålars med anledningen SHR eller elallergi.
Slutsats: Ingendera är riktiga sjukdomar.
Nedanstående diagnoskodningssystem ICD 10 är hämtat från Socialstyrelsen och via Socialstyrelsen kommer man till länken Internetmedicin.

Anledningen till att Försäkringskassan inte godkänner SHR och elöverkänslighet är att de använder ett annat kodningssystem och har strukit vissa sjukdomar i denna. (Sic!)

I ursprungsdokumentet går det att få fram mer information genom att klicka på rubrikerna med siffror framför.

http://www.internetmedicin.se/icd/icd.asp

http://www.sos.se/
epc/klassifi/Specvers.htm

Edit:
Jag redigerade bort listan.
Vill att alla i denna tråd tar och lugnar ned sig.
mvh // göcke moderator IS
Nu är ni ju bara fåniga !
Detta leder ingenstans, om det nån gång behövs en moderator så är det ju nu.
Kamma till er allihop !
/B
Los Lovos
saltsyra reagerar alla på ,
så dummare argument får man leta efter.

Och Niveatvål är inte så bra för alla tyvär.
Det vet de föräldrar till barn som reagerar på den.
Men att därmed säga att man inte skall använda den
om man tål den är en annan sak.

Och säga att det är psykologiskt om man reagerar på något
som man får på kroppen som barn, visar att man är långt från verkligheten.
Att vi som vuxna också kan reagera på detta viset gör ju inte heller problemet till ett psykologiskt problem.

så vem står beside the point egentligen.

Istället för att göra det så kan vi väl försöka att hitta ett sätt
att kommunisera med varandra på ett vänligt sätt.

Att du får svårt att hitta SHR-rapporter i tredje världen är inte
alls så svårt att förstå. Du hittar förmodligen flera rappoter om
aids, malaria och andra sjukdommar som skördar dödsoffer och skapar annat lidande i större utsträckning.

Att försäkringskassan går efter regelboken är inte heller så konstigt. Det de inte vet där kan de inte säga något om heller.
Så det blir nog avslag då. Men det är ju inte första eller sista gången som de får revidera sina rullor när det gäller symtom som sedan blir klassade som högrisksjukdommar.
Och då gäller devicen att man måste vara frisk för att bevisa sin
skjukdom eller att orka stå emot etablisemanget.

amalgamskjukan var ett sådant typexempel där alla pratade om psykfall men att personerna som drabbades sedan fick en viss upprättelse.
Hormoslyr mot ogräs var ett annat som man inte blev sjuk av
men som man dog av visade det sig senare.
Arsenik osv osv. så varför inte vara öppen för att andra medel
kan vara högodsare i framtiden.
Det handlar ju om kemikalier i någon form som vi endera tar på oss eller andas in via ångor.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem