Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Nee Zacko - då hade jag ju lagt in en snus i stället.
Men jag trodde då - att jag var snäll och bra - som gick ut och rökte.
Det var jag ju tydligen inte.
Svanen:
Jo, det tycker jag att du var, missförstå mig inte! Vad jag menade var att hade den gamle mannen förklarat för dig att han var allergisk mot rök, tror jag att du hade väntat med att röka tills du åkte därifrån. Men nu fick du ingen information, och då blev det som det blev.
Hej, vill göra ett tillägg i Ingvors inlägg:

Tandvårdspersonal är inte duktiga på att veta något om
astma/allergi/överkänslighet.
Fastän man påtalar att DU LUKTAR ALLTFÖR MYCKET AV PARFYM
och jag blir väldigt sjuk av detta, så reagerar de inte nämvärt. Fortsättningsvis så måste vi alla få känna oss "säkra" då vi besöker vår tandläkarmottagning.
Varför inte skicka med ett meddelande till patienterna också,
"Vi önskar att du tänker på dina medmänniskor och undviker
parfymerade produkter, då du kommer till oss."
Annons
Anna:

Nu är du där igen och kräver lite smått att samhället gradvis skall förändras för att passa de 100-200 personerna i det som inte klarar av starka lukter.
Rättelse Los Lovos.
Gör en sökning på doftöverkänslighet så ser du att mellan 15 och 3o% är drabbade på något sätt. Mer eller mindre.
Tyvärr är det så att det bara ökar.
Tycker du ändå inte att även vi ska kunna ha bra tänder?? Kanske kunna få en penicillinkur när så skulle behövas??
Vi smittar ju inte precis.
Snubblade över det här forumet... Jag är imponerad över viljan och orken att diskutera.

Då jag själv är begränsad pga SHR är min fråga kort, har det startats någon förening ännu? Var kan jag hitta den i så fall?

Kan också berätta att jag har bestämt mig för att denna form av begränsning inte ska hindra mig. Jag SKA arbeta och jag SKA leva mitt liv så bra jag bara kan. Visst krävs det planering men framför allt handlar det om information (precis som många av er har sagt redan). Om jag inte berättar och informerar min omgivning om vad som krävs för att jag ska kunna vara med, ja då får jag stå mitt kast och antingen inte delta eller bli sjuk.

Jag har alltid ett val och valet är väldigt lätt när det gäller mig och min hälsa. Information är nyckeln till ett mer normalt liv.

Självklar finns det tillfällen när jag känner att jag inte hade något val men hur dåligt jag än mår så har jag fortfarande ett val...
Jag kan alltid välja HUR jag ska tackla det inträffade. Tänker jag låta motgången trycka ner mig eller kan jag hjälpa mig själv upp igen? Som sagt, valet är lätt.

En vis man eller kvinna sade...
"Vi trillar av en enda anledning och det är för att lära oss att resa oss upp igen."

Tack för ordet.
en fråga till er som har doftöverkänslighet!

hur yttrar sig egentligen detta?
vad är symptomen?
blir det som astma, att allt täpps till och ni får andningssvårigheter?
kliar det i hals, ögon, näsa?
hela ansiktet??
får ni hudutslag? exem, pga parfym som drar förbi när ni är ute och går?
rinnande ögon?
rinnande näsa, hosta?

ingenstans i denna tråd har detta förklarats tydligt

*undrar verkligen*
så att vi andra kan förstå hur det egentligen är bara..

mvh//*majJjonäääs*
Susanne: Den är inte startad..än. Kommer att informera när, här.



m0zQit0z: Kan bara svara för mig själv. Var och en har sina reaktioner. Nu hoppas jag att du är seriös för jag ger en del av mig här. Övriga - Jag betackar mig från elaka påhopp!

Vissa dofter, t ex tung mysk ger mig astmasymptom, med andnöd och kramp långt ner i bröstet. Andra dofter (Axe är en av dem) ger illamående och klökningar då det täpper igen runt strupen. Magkramper. Hosta, riktigt hård sådan.
Stämbanden svullnar och ger röstproblem, heshet och sårig känsla.
Rinnande ögon och näsa. Klåda i ögon, öron och ansikte, även på andra ställen där man kan i stort sett klia sig sårig. Har t ex en lillfinger som reagerar starkt, förstår det inte bara att acceptera.
Svidande och stickande i ansiktet som blir rödflammigt.
Svullna läppar, blåsor på dem och i munnen även tungan känns som om man bränt den.
Ökad hjärtfrekvens med svettningar och yrsel. Frestar så det framkallar viss feber.
Ont i huvudet, bihålorna och halsen. Tror ofta det är en förkylning på gång, men det är en reaktion.
En del dofter ger snabb reaktion, alltså innan näsan hunnit reagera så har hjärnan registrerat. Där kan man inte vara steget före. Andra verkar så att jag hinner "ta skydd", vilket innebär att jag har t ex en scarves, gärna med några droppar pepparmint eller likande, att hålla för näsan.
Sen finns det de som är smygande. Då kommer reaktionen efteråt.
Lite om hur jag reagerar, men det är som jag sa individuellt och doftstyrt.
De sitter i olika länge från timmar till dygn och du vet aldrig hur kraftig reaktionen blir. Svimning känns nära många gånger och det är ingen önskesituation. Vilken gång går det överstyr, den tanke slår man helst bort, men visst finns den.
Som sagt, så kan jag reagera. Köp det eller ej, men roa er inte på min bekostnad.
gamlan

det är så otroligt, ofattbart. därför jag frågade,
så jag tackar ödmjukast för din förklaring.
- tack!

med vänliga hälsningar
Läs gärna det här och försök se lite längre in i framtiden.
Jag är äkta och ärligt rädd om vår uppväxande generation. Jag vill inte att de ska må som jag på grund av en ickelivsnödvändig produkt. Det finns så mycket annat som måste vara.
www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10961566.asp.
Skulle det nu vara nån fel på direktsprånget till länken ber jag om ursäkt, men vill man nåt försöker man tills man lyckas.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem