Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Läs mitt försök beskrivning sid 20.
gamlan
Hejsan!

Snart börjar ju pollensäsongen..
Så rätt så, och varje regnskur är välkommen för då lugnar det ner sig lite.

Har ni någon tanke om följande?
Önskemål finns nu i några kommuner om en POLICY, baserad på kunskap om varför, alltså ej förbud, om doftfritt (= begränsat användande av parfymerade produkter) för kommunanställda?
Tanken är att det skulle öka tillgängligheten för oss som inte kan andas in vad som helst och skydda andra från att bli disponibla.

Personligen skulle jag hellre börja med Landstinget, för vård behöver vi alla någon gång ibland och där har jag problem.

Matematisk funderare.
Innan du går ut ur din bostad kan du ha använt minst 10 produkter med olika parfym i. Det har de flesta andra också fast de har använt andra produkter än du.
10+8+6+10.......................=
Vilka molekyler det blir när de reagerar med varandra. Vad blir det för doft? En blandning av blomkål och ägg kanske.
gamlan
Annons
Hej gamlan!
Läste en insändare om att alla hade rätt till att dofta.
Min fråga blir då; har alla inte alla rätt till att andas?
Vederbörande tyckte att det var för mycket gnäll på parfymdofter
även inom vården. Att de som jobbade skulle ha rätt till att känna sig frächa o det gjorde de genom att sätta på sig parfym.
Då skulle jobbet gå lättare.
Jag tyckte det var så befängt att jag inte har ord för det.
Men okey alla för tycka vad de vill men ändå.
Jag har aldrig upplevt att ett jobb gått lättare bara för att man har öst parfym över sig. Kanske vi skulle prova vi kan ju ta på gasmask vem vet!
Jag har läst en del inlägg i det här forumet, och kan inte låta bli att kommentera.
Bla stod det typ: Om någon är elallergisk, avstår då du från el i ditt hem.... NEJ, det gör jag inte, MEN, jag använder inte mobiltelefon, bärbar dator o.d. i närheten av den människan. Och vill han/hon hälsa på hos mig, sanerar jag så gott jag kan (enligt instruktion från vederbörande).
Hur många använder parfym bara i sitt eget hem?
Någon efterfrågar information: När Felicia försöker informera avfärdas hon som fanatisk.....
Och det är klart att det är en välfärdssjukdom, den finns inte i "tredje världen" - ännu........ eller också finns den, men besvären tros vara något annat - och deras sjukdomar (som vi trodde bara fanns där) kommer ju till oss i epidemier........
Diabetes är också en välfärdssjukdom - vill en del av er här avfärda det också som inbillingssjuka?
Fibromyalgi erkändes inte som sjukdom - idag har vi fibromyalgidagen. Kanske har vi SHR-dagen om ett par år?
Och det är väl ingen som ber om ett helt "doftfritt" samhälle - det efterfrågas "fredade Zoner". platser där man kan vara utan att få besvär. Till exempel när man går till doktorn - man går väl inte dit för att bli sjukare? Och att doftvaror placeras så i affären, att alla människor ska klara av att handla sina dagliga förnödenheter.....
Om alla människor har den inställning som visas i en del inlägg här, så tycker jag synd om mänskligheten - visst borde vi kunna samarbeta för att öka förståelsen och tillgängligheten för alla. Det kan väl inte vara så svårt att för kanske en dag i veckan avstå från sin parfym för att andra ska kunna tex gå till biblioteket?
Och till sist: Till dig Los Lovos:
Det är klart att inte just du ska behöva ändra ditt liv för att underlätta för någon annan! Men då ska inte någon annan heller behöva ändra sitt liv för din skull om du en dag skulle behöva det.
Om det kräver för mycket sökande, här är den, för er som inte var med när det begav sig.
gamlan
Maran:

Du skriver: "När Felicia försöker informera avfärdas hon som fanatisk....."

Tyvärr, är hon fanatisk. Hon borde inte föra HCR:s talan. Jag tror att man måste vara lyhörd även om man är drabbad. Precis så lyhörd som Gamlan är
Hej!

Jag välkomnar Er alla att titta in på min hemsida www.doftfri.se

Där finns det mycket att läsa och ta till sig.

Du, som har en doftöverkänslighet, skall veta att du inte är ensam.
Zacko.......om du finns kvar.
Var nyss inne på Ingvors sida och funderade på om den var nämnd här, jaja minnet är som det är.
Min s.k. lyhördhet har vissa begränsningar märkte jag i veckan.

Envisas med att försöka vattenjympa i lasarettsbassängen med "min grupp". Även en sån som jag behöver ju röra på sig och simhall eller gym är uteslutet. Tyvärr måste jag ha eget omklädningsrum för att oddsen ska vara någotsånär och jag inte ska behöva gå/ge upp för ofta.
Även om det i "flera veckor talats högt om lucia-avslutningskaffe" så hördes det inte bort till mitt omklädningsrum.
Skulle i duschen kunnat konkurrera med Lena P i Ont, det gör ont. Men tror att Peps säkert har något som känns bättre, för det här var ju ingen engångsföreteelse. Bornemark kanske...skratta och var glad.
Sköt om er i jul! Var och en på sitt bästa sätt. Delar gärna sången ovan.
Hej igen, Gamlan!
Nja, reagera kan man väl göra trots sin lyhördhet!?

Sköt om dig i Jul

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem