Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

På tiden att vi öppnar den här gamla tråden igen
Los Lovos:jag nappar direkt! Jag jobbar på en skola för f-9,alltså är barnen mellan 6 och 16 år....eftersom vi nyss börjat med höstadiet så är våra äldsta för tillfället 8:or.

Igår höll jag på att få Astmaanfall utanför duscharna-någon av dessa "herrar" på skolan hade sprejat på sig herrdeo så man storknade-jag bara undrar varför en snorunge ska lukta karl?

Har man nyss duschat så inte fasen behöver man dränka sig i diverse dofter-nä tväl och schampoo och lukta rent är väl tillräckligt?

Är jag gammalmodig? Jag hade aldrig låtit min 12-åriga son eller dotter ta med sig såna produkter till skolan!
nane
Jag jobbade inom skolan, där det fanns barn upp till 13 år.
Blev bortdoftad och söker efter ett jobb i doftfri miljö.
Efter idrotten där de kom en efter en med en salig blandning av alla de tänkbara onödiga produkter skulle det varit intressant att gjort en koll på hur många olika dofter som kemiskt skulle blandas i klassrummet.
Jag tycker inte du är gammalmodig, bara medveten om hälsans värde. Det borde fler vara.
Hittade en annan tråd här om mat. Vad man har att vinna med att äta svenskt skulle jag tro är - chans till bättre hälsa.
gamlan
Annons
gamlan... hej, igen förresten!

Nu har det gått snart 4 månader sen den här tråden startades. Har ni doftöverkänsliga gjort något för att lyfta fram ert problem i dagsljuset? Varit i kontakt med Allergiförbundet etc. etc?
Hej Zacko!
Jo tack, det känns som om det har hänt en del positivt och mer är förhoppningsvis på gång.
Kontakter är tagna i lite olika riktningar. Allt tar tid och att starta upp en förening är inte gjort över en kafferast precis. När sen deltagarna är begränsade i att röra sig fritt blir det än mer omständigt, med tanke på att vi är geografiskt spridda.
Alla är ju inte födda med dator-i-hand precis.
Själv ska jag gå på distanskurs i ämnet som går genom en folkhögskola och få dela erfarenheter och förhoppningsvis få vardagstips från andra i samma sits som talar samma språk.
Att vi fick lite extra styrka i och med radioprogrammet i somras som jag tror finns länkat i den här tråden, kändes som bonus.
Tack för att du frågar
gamlan
ohj, hade egentligen ingen aning om att detta existerade,
bara astman.
det gav mig en tankeställare!
bra med dessa upplysningar.
trodde inte att doftöverkänslighet var så allvarlig.

detta forum lär mig mycket!
Härligt, gamlan!
Bara kämpa på så ska ni se att det kommer att lösa sig... även om det tar tid och är tungt på vägen!
Zacko:
Tänk om det gav mig hälsan också.
Ska till tandläkaren och önskar jag hade en protes att skicka i taxi själv dit så jag slapp följa med.
gamlan
Jag är rökare. Min Far var rökare. Min Farfar var rökare. Jag är uppväxt med rök.
När jag var liten så såg jag knappast handen framför mig - för all cigarr - pip och cigarettrök.
Jag skrattade åt allergier. Svammel - ta dig ett bloss så går det över o.s.v skämtade jag med folk.
1993 - 94 började jag arbeta med att sätta upp parabolantenner. Jag bodde då i Kalix.
Kom till ett ställe i Karungi. Monterade antennen. Sen skulle dom ( ett äldra par ) bjuda mig på fika.
" Får jag röka ? " frågade jag efter kaffet.
Joo - sa frun - men var snäll och gå ut på bron och rök. ( I Norrland säger vi " bron " om förstugtrappan ).
Det var vinter - det var 30 grader kallt. Jag tog på mig min täckjacka - gick ut på bron. Rökte en cigarett.
Sen gick jag in - hängde av mig jackan i hallen.
Gick in till kaffebordet.
Efter 2-3 minuter började mannens ( Minns inte hans namn ) ögon att flöda. Det var hemskt. Hans fru hämtade medikamenter och baddade hans ögon.
Sen såg jag hans ögon. Röda som tomater. Det rann tårar från hans ögon.
Han kunde inte ens se genom tårarna.
Lukten fanns i min tröja - trots att jag hade tagit av mig jackan i hallen.
Nu skrattar jag inte längre åt allergiker.
Jag förstår dig - Ingvor
Då var vi tillbaka på första steget igen. INFORMATION... INFORMATION! Vad hindrade mannen, eller kvinnan att informera om hans allergi??? Hade du fått reda på det hade du förmodligen inte ställt dig på bron och rökt... eller?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem