Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Tobbe:
Ja, det finns mask (lik integralhjälm) och det hjälper även med vanlig arbetsmask ibland (t ex i tvättstugan). Har funderat starkt på det eftersom jag saknar mina flygresor till värmen söderut. Men, jag blir ofta ansedd som knäpp på grund av mina besvär och ja, jag är väl inte stark nog att stå emot. Men visst skulle det underlätta, helt rätt. Blir lite avis när jag ser bilder från avgastäta områden där ett större antal kommer helt naturligt med mask. Att andas är ju medfött och helt naturligt.
Att vilja göra sig så fin som möjligt är också medfött och naturligt. Det har människan gjort sen urminnes tider, tom. djuren gör det.
Och i det begreppet ingår viljan att dofta gott. Vad som doftar gott är personligt och var och måste få välja själv.
Finns det nån som inte står ut med att jag använder parfymerat schampo och lite lukta under armarna så får dom väl hålla sig undan helt enkelt.
Personligen är jag allergisk mot sura kärringar som talar om för andra hur dom skall leva sina liv, men jag står ut med dom också, jag tror nämligen varken på utrotning eller enfald. Tvärtom !
/B
Vem ser till barnen i detta doftperspektiv?
Annons
Ingvor menar du då att alla i smhället ska sluta med parfym för att man kan råka stöta på ett barn som har en minimal risk att bli doftöverkänslig?
............... nej det gör jag inte men å andra sidan går jag inte omkring halvnaken heller för den delen. Man kan faktiskt respektera andra människor och även deras åsikter om saker och ting , försök gärna själv ngn gång
Heja terese !
Hej Rob,

jag menar att alltför många barn är utsatta av allehanda dofter/lukter som i sin förlängning kan orsaka dem allergi/astma/överkänslighet. Vad har barnen att säga till om?


EU-experter varnar för förrädiska dofter. Problemet med de luktämnen är att de i sin kemiska ursprungsform inte är allergiframkallande. Därför passerar de allergitester av olika slag. Men när förpackningen öppnas börjar luktämnena oxidera, det vill säga reagera med syret i luften, och då blir de allergiframkallande.

När de oxiderade luktämnena sedan kommer i kontakt med huden reagerar de med kroppsegna aminosyror och bildar nya, större molekyler. Eftersom dessa molekyler inte är kroppsegna reagerar kroppens immunförsvar med att attackera dem, vilket kan ge upphov till eksem.

Detta är en mycket het potatis i EU, eftersom doftämnena utgör ett stort problem. Efter nickel är parfymallergen i dag den vanligaste orsaken till allergiskt kontakteksem. Detta tror jag inte att folk är medvetna om. Parfymerade produkter används okritiskt i alla möjliga sammanhang, utan att det ifrågasätts.
De kan ge långt värre verkningar än eksem. Själv drabbas jag av anafylaxi av vissa dofter senast den 16/5 http://kvp.se/index.jsp?a=287763

Anafylaktisk chock/anafylaktoid reaktion:
Kan vara en livshotande reaktion som mycket snabbt påverkar de flesta av
kroppens funktioner.
Kan orsakas av bl.a. röntgenkontrast, insektsgift, nötter, jordnötter, ägg
Hej Felicia!

Vad det om dig, som de skrev om i Kvp?
Det var anledningen av det jag läste där,
som jag har reagerat och skrivit mitt inlägg här på nätet.
Har även skrivit till Kvp om samma inlägg.
Det är mycket bra att vi gör oss hörde, vi som har sjukdomen
eller att anhöriga eller vänner gör sig hörda. För det skall ni alla
veta, det drabbar inte endast den sjuka utan hela familjen.

Det allra värsta är att vårdpersonal inte tycks bry sig om hur
det är ställt med oss. Säger man något till dem, så får man
nästan hatiska blickar och ibland även : Ja, men jag har ju
bara duschat!
Har många gånger önskat mig ett A-handikapp istället för mitt
B-handikapp.
Nä, tacka vet jag synliga handikapp. (Nu var jag ironisk, förstår ni
väl).
Det ser ut som ni som drabbas av detta skulle behöva något slags igenkännings märke eller något annat som syns för oss andra.
Jag menar, att om man ser en sådan persons rektion ,
kanske man vill hjälpa , men man istället stjälper man.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem