Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Vad hjärtat är fullt av bubblar munnen över...eller nåt sådant.

Hej, det var länge sen.
Undrar bara hur många som läst senaste Apotekstidningen.
Med kunskap har man ju valet att ta ställning oavsett vad det gäller.
Ha det så bra i allt pollen.
Men genom alltihopa lyser moder sol.
Kanske dags att damma av den här igen..................
Ja Emans, varför inte.
Jag ser att antalet läsare/besökare stadigt ökar, trevligt. Sen vet jag att antalet drabbade också ökar, inte alls trevligt. Antal doftande produkter ökar också, fortfarande. Toastolar och bilar var väl det sista jag läste.
Vårt nätverk växer också.
Du besökare som känner igen dig är välkommen. Att dela positivt och negativt ger ändå i slutändan ökad kunskap.
Hittade du oss här så hittar du oss lätt på fler ställen. Men vad jag förstår så kan/bör jag inte ge er adress.
Å andra sidan är det ju inte så svårt att göra en sökning på egen hand.

Utan kunskap och information kan vi aldrig räkna med att bli förstådda av de som är friska och kan göra vad de vill och när som helst och hur de vill. Att andas är ju så självklart och naturligt, det kan man väl ändå inte har problem med. Sen syns det inte utanpå utan bara när reaktionen har kommit och då är det ju liksom för sent.
Annons
http://www.svd.se/dynamiskt/idag/did_16569882.asp

Hej!
Har ni tid över under en regnskur eller så, så besök gärna länken ovan. Ujuj, det är ett känsligt ämne det där med att vara ren och vad det betyder för var och en.
Nog är vi väl rätt många som minns tiden när det inte var självklart med badrum eller toa inne? Minns att vi åkte till centralorten för bad, jag tror en gång varje termin, hela skolan. Tvålen var säkert grönsåpa. Moster hade utedass med fyra sitsar, två vuxen och två barn, där var det kallt och sååå långt ner.
Det är mycket, ja riktigt mycket som går in i det där med att vi ska vara rädda om vårt lånade jordklot med tanke på kommande generationer. Lite som det där med små rännilar, bäckar, åar osv. som ger jättestora vattendrag i slutändan.
Varje liten tanke och förändring är en god bit på väg och ingen större uppoffring, egentligen.
Hej allesammans, nu är jag tillbaka!

Stackars alla barn som inte har någon talan vad gäller dofter och kemikalier, som alla vuxna tycks gilla allra bäst!
Hur går det för barn som har stora problem med dofter i förskolan och skolan? Vem hjälper dem i deras svåra situation?

Är du intresserad av att läsa en fortsättning? Vill du stötta oss i vår kamp?

Gå då till Facebook http://www.facebook.com/group.php?gid=149742399929&v=info och du finner In the air - be aware , där tar vi emot för diskussioner angående hur dofter och kemikalier påverkar oss dagligen.

Välkommen!

Ingvor
som startade denna sida/länk eller vad man nu säger
Nog är det tråkigt att bli sjuk av sådant som andra kan använda utan problem.
Ändå tristare är det att andra inte förstår problemet. Men tyvärr är vi oss själva närmast, att ta hänsyn till andra är något vi gör mest med ord inte handling. Själv är jag hörselskadad vilket jag för det mesta talar om när jag umgås med vänner släkt läkare och arbetskolegor, jag brukar säga att om jag svarar tokigt så får man säga till att nu har du hört fel. Ändå blir jag ibland behandlad som jag är en riktig idiot, man har svarat tex. det var ju precis det vi sa och ruskat på huvudet och suckat. Att äta på en resturang med familjen är för mig en omöjlighet för allt buller gör att jag inte hör vad någon säger,men jag kan ju inte be alla vara tysta så jag kan prata med min familj. Jag orkar inte gå i stora köpcentrum för av alla ljud som finns där gör mig helt matt och svimfärdig. Jag har slutat att utsätta mig för sådant för min egen skull, har insett att andra kommer inte att ändra sina vanor för att hjälpa mig.
Jag vet att det bästa för mig är att undvika sådant som gör mitt liv svårt.
MVH / MOP Jag är glad ändå! trots allt.




Vad härligt att höra att du har kvar dina vänner och din familj!

Jag har tur som har min familj kvar men många av mina så kallade vänner har svikit och då är de ju inte vänner och har kanske inte varit någon gång heller.
"I nöden prövas vännen" är ju ett talesätt som verkligen har satts på sin spets i mitt fall och jag vet att så är det hos många av oss som har denna doft- och kemikalieöverkänslighet (Sensorisk hyperreaktivitet) eller MCS (Multiple Chemical Sensitivity), som det heter i USA.

Man känner en sådan sorg över att inte kunna leva som alla andra i samhället och att förståelsen är så ringa eller inte alls.
Då är det bra att vi har internet att kommunicera över och jag är så tacksam att detta medium finns, för vad skulle jag ha gjort annars av mitt liv då jag är beroende av att kunna förmedla mig med andra.
Jag har stor förståelse för hur det är att vara DÖK men tyvärr så är detta ett krig som inte går att vinna. Det spelar ingen roll hur ni beter er eller lobbar......så är det bara, så endera äter ni medicin mot er åkomma eller så är det bara att bosätta er i skogen med elallergikerna......tyvärr
Emans,
tyvärr så finns det ingen medicin som kan hjälpa oss och vi hoppas och önskar SÅ att forskarna inom en snar framtid skall hitta denna medicin.
Vi lever på hoppet, sas.
Det hjälper inte att bosätta sig i skogen, för där kommer motorsågar och andra skogsmaskiner och då du, då blir jag väldigt dålig och får svårt med min andning. Dieselavgaser är det absolut värsta för mig.

Jag flyttade ut från tätorten då jag blev alltför dålig av utomhusmiljön och bor nu i skogskanten, men även här finns grannar som inte riktigt förstår utan tror att det är pollenbesvär jag har.
Vedeldning är något som också förstör min hälsa, för det är ju inte endast torr ved som eldas utan vad man har för ögonen och vad som blir billigast; skräp och åter skräp, som man absolut inte får elda och som ger giftiga avgaser, men det blir mindre sopor och i och med detta mindre kostnader, just nu för personen i fråga! Men vad händer med nästa generationer då???

Jag vill inte kalla det ett krig utan att informera och åter informera om hur vi har det, även om du tycks tro att allt går in genom det ena örat och ut genom det andra.
Tror t ex att information angående cigaretters farlighet har gått hem.
Tänk om man slapp alla parfymerade patienter på våra vårdcentraler och sjukhus. Har de tänkt "stöta" på någon tjusig läkare, eller?

Vad är det som drar dig hit till just denna sida av Forumet?
Ja inte vet jag inte, men jag önskar dig lycka till i din kamp.

(angående vårdcentraler och sjukhus så är ju inte alla besök planerade)

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem