Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Bra Ingvor nu tror jag att vi kan diskutera mer konkreta saker
Webben är förtrefligt att kommunisera med.
Varför inte skapa ett eget forum tillsammans med fler likasinnade.
Och varför inte ta vara på de Danska erfarenheterna också.
Inte för att jag vill få er att flytta från IS utan för att ni skall ha
ett eget som ni ansvara för. med tonvikt på just edra problem.

En nätförening eller vanlig förening bör ju drivas på samma grunder.
Om kostnader tillkommer så måste man ju ha medlemsavgifter osv.
och då skall det till ett bank-konto
en styrelse med dess medlemmar osv.

http://www.ungdomsstyrelsen.se/art/0,2072,3528,00.html

http://www.ume
a.se/kulturfritid/foreningar/attstartaenforening.4.bbd1b101a585d7048000156134.ht
ml

http://www.abf.se/nyhetsbrev/2004/v20/Att_bilda_forening.pdf
Ingvor:

Nä, det var inte allmänheten som orsakade att jag drabbades av panikångest. Det var jag själv. För mycket jobb, för lite sömn under lång tid och dessutom ignorering av kroppssignaler. Ingvor, jag förstår skillnaden mellan SHR och paniksyndrom, men det var heller inte det jag ville säga.

Däremot satt vi i samma båt 1995 som ni sitter i nu, nämligen att ingen visste vad paniksyndrom var och därmed ingen som trodde på oss. Många skakade på huvuden, t.o.m läkarna kallades oss för "Hjärnspöken" men det var också det som gjorde oss starkare och slöt oss samman. Vi förstod att ensam skulle vi inte klara kampen. Vi "utnyttjade" (känns hemskt idag) bl.a pressen/massmedia som gladligt började skriva om "denna märkliga sjukdom". Detta uppmärksammades vidare av andra medier, och snart stod dom mest starka i TV:s olika debattprogram och pratade om hur det var att vara drabbad av paniksyndrom. Dessa debatter uppmärksammades vidare... och så rullade det på.

Jag tycker att ni ska följa Göckes råd om en nätförening. Börja där och känn efter, det viktigaste är ATT NI GÅR IHOP!!!

Idag kan jag bara säga en sak! Vi hade ALDRIG fått den hjälp och behandlingsformen KBT om inte vi hade gått samman och lyft våra problem... ALDRIG! Förmodligen hade vi fortfarande varit kallade Hjärnspöken.


Men Ingvor! Ta inte med Felicia... skojar
... ett litet tillägg!

Nä, Ingvor! Det var inte alls fel att informera om SHR här på IS.
Nu vet 3.224 st fler vad SHR är... ett litet men viktigt steg i er start!
Annons
Många besök ja, av samma eller olika personer. Nu har jag försökt läsa alla igen! och kanske se det från en annan vy.

Forskning(som kan bevisa allt eller inget, för att gardera mig)....
"intelligens hos kvinnor och män visar sig i olika delar av hjärnan. Mäns klokhet är mer relaterad till informationsprocesser medan kvinnors intelligens har mer att göra med nätverket mellan informationsprocesserna".
Skulle gärna sett en man med SHR med i diskussionen för att jämföra. Jodå de finns.
gamlan:

Jag tror inte att forskning, om hur vi är som kön, är ert svåra problem just nu. Om ni vill få fart på informationsflödet runt SHR är det viktigt att NÅGON tar tag i det.

Satt och tänkte på tjafset jag hade med Filicia den 13/6, om att hon bara begär och inte gör något själv åt sin situation. För att citera henne själv "och vad tror du jag gör? sitter hemma och tycker synd om mig själv? När du vet så litet om mig som du vet och det lilla som kommit fram om mig här i forumet skall man inte ta så stora ord i sin mun"

Hon är från Skåne (tror jag) och därför gick jag in på Astma & Allergiförbundets hemsida, och vidare till deras skånska sida.
Inte någonstans kunde jag hitta NÅGONTING om SHR!!! Inte ens en liten bokstav om doftöverkännslighet eller SHR. Jag t.o.m använde deras sökmotor "Sökresultat: inga" fick jag som svar. Det enda som var i närheten av SHR var när jag gick in på deras "Cafè Onsdag" där det stod längst ner: OBS Rök & doftfritt!

Gamlan, försök att starta igång något och få igång diskussioner och information. Det behövs verkligen. Det bevisar för övrigt ert eget förbunds hemsida tydlighet på!

Återigen: Det måste var NI som kämpar... inte dom ni möter!
Zacko, i första hand:
Hittat hos A-oAförbundet:
"Några frågor som ofta glöms bort i hanteringen beskrivs i ett särskilt dokument" (citat).
Några få rader om "vårt" problem och inget mer i det särskilda dokumentet, var vad jag hittade hos "vårt" förbund, som styrs av.....?
Du har alltså helt rätt. Tyvärr. Inte ens där finns vi, ännu.

Men att ha så mycket orka, så det räcker både att hantera vardagslivet och kämpa för acceptans och upplysning, det krävs en fullt frisk människa till det.
Jag har en gång tidigare råkat ut för fel sjukdom 15 år för tidigt, innan kunskapen/upplysningen fanns, så jag har fått kämpa för att bli förstådd och vet vad medmänniskorna betyder.

Nånstans tror jag kanske att vi med SHR kommit till ruta 1 Start.
All hjälp på vägen i positiv anda tas tacksamt emot!
En fråga/kommentar till någon väl vald kan vara hjälp till ruta 2 och sen rullar det på i medmänsklighetens tecken vilket är jätteviktigt för oss med udda osynliga funktionshinder.

Aktuellt problem: Jag måste till Sjukhuset i ett ärende. Har ringt och förklarat min situation. Det ligger ju i bådas intresse att ärendet blir utfört. Ångest? Ja, i massor, ända sen kallelsen kom.
Lite info: www.vardal.se/rapport/dll/vrdalrapport_1-01.pdf
Sidan 39-46.
gamlan:

Lasse hittade mycket läsvärt hos Vårdalstiftelsen. Mejla dom och hör VAD ni kan göra, eller HUR ni kan gå till väga. Det kan kanske vara så att dom har några bra idèer, eller t.o.m någon som kan föra er talan... man vet aldrig? Det gäller att dra i alla trådar. Det ena kan ge det andra!!!! Så var det för oss iaf.

Adressen till Vårdalstiftelsen
info@vardal.se
Ja, jag läste Zacko.
Nu börjar det här likna något, och inte bara nåt som slår och tär, en strid,för det är ju vardagen nog ändå, och då blir det bara överlevnad, sorg, och inget konstruktivt.
Kommer att ladda för att som du nämner, få någon som har kraften och som kan, på ett bra sätt leda oss framåt mot vettiga resultat..där står vi själva fel, eftersom vi inte kan stå öga mot öga med risk för doft.
Tack Lasse!
Fler som har något????
Det är rätt, gamlan!
Bara på det... ingenting kan bli sämre än vad ni har det idag

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem