Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

De va länge sen, alla ni som var inblandade!
och eftersom jag var ny här på sidan då, och nu när jag läst mycket efteråt, så undrar jag hur i hela fridens namn jag halkade in, men det är en annan sak.
Tänk vad ni var upplysta innan dagens radiointervju. Hörde någon??
Kan ni förstå min glädje över att SHR sensorisk hyperreaktivitet har belysts i radio?
Nu vet ju ännu fler och förhoppningsvis förstår mitt/vårt beteende när det luktar så kallat gott.
Önskar er av hela mitt hjärta en fortsatt skön sommar, helst i ren svettdoft, helt naturligt.
gamlan
Kul det här. Jag använder ungefär samma produkter som Los Lovos! Undviker att använda mig av Carl Lagerfelds produkter. Tror att dom är för starka för människan. Dock av ordvxlingen att döma så borde det nog till ett kriscenter uppbackat av medföljande terapeuter.
Intressant att läsa om annat än pollenallergi!

Själv har jag damm/kvalsterallergi och det har man ju också hela året...så på det viset förstår jag mycket väl.

Att man inte hela tiden kan gå omkring och tänka på att olika människor kan vara allergiska/ha astma mot något man använder säger sig själv-men det är inte trevligt med folk som stinker parfym/rakvatten...

Lagom är som vanligt bäst!

gamlan: jag läste faktiskt om det häromveckan och jag förstår att det känns bra-en sjukdom som inte erkäns är på något sätt inte sann-om du förstår hur jag menar!
Annons
Äntligen!
Under en hel dags nyhetssändningar fick vi utrett allt det som har med skillnaden mellan astma och överkänslighet att göra.
I ett helt program, på p1 samma dag(minns tyvärr inte vilket),kunde man lyssna till drabbade och deras läkare, Eva Millkvist från Sahlgrenska t.ex.
De pratade om det här med att inte bli trodd, nu känns det som alla fått reda på det från ett "vetenskapligt" håll.
Kul, Helene!
Då är det bara att fortsätta med informationsflödet!
Tidningar, radio, TV... mera, mera mera. Tjoho
helene ,det innebär att vi andra kan lyssna på det om du kommer på vilket program det var i och vilken dag det var
P1 vet vi nu men när

hittade detta
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=655755
P1 "kropp&själ" i tisdags för den som känner för att lyssna och utöka sitt kunnande och sin förståelse för ett av våra udda funktionshinder.
Det var som tusan vad denna diskution var popular.
Tommie:

jajjamen, kom igen och tyck.
Herrvarning!!
Pratade med en "gammal" bekant i veckan. Han påminde mig om att en vi båda kände en gång hade 2, två! problem.

Sensorisk hyperreaktivitet SHR, ger syrebrist både här och där. För herrar innebär det att manligheten påverkas så tänk er för.

Inte alls elakt menat, utan bara ytterligare en tanke och anledning att minska ert användande av dessa ganska onödiga lyxartiklar.
Var rädda om det ni har, det kan kvick nog annorlunda vara.
gamlan

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem