Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Felicia:

Men menar du verkligen allvar med att tro att alla människor i Sverige (och hela världen) kommer att sluta med parfym bara för någon procent av befolkningen lider av överkänslighet? Visst, jag förstår ert problem, men varför börja i den änden. Om ni vill ha förståelse vore det fantastiskt bra om vi övriga kunde se att ni lider av detta problem innan ni börjar skrika – ”Ta bort människan”, eller ”Gå härifrån, din lukt gör mig sjuk”. Jag tycker att det är ni som borde försöka göra ert problem synligt, annars kommer förståelsen drunkna.
Ursäkta, men vem skriker? Inte jag i alla fall.

Menar du på fullt allvar att alla personer inom Hälso- och sjukvården skall gå omkring indränkta i parfym. Det är det saken gäller, inte huruvida alla andra inte får använda parfym utan Hälso- och sjukvårdsinrättningarna skall hållas parfymfria. Parfym kan du använda när du skall gå på fest och jag väljer att inte gå dit. Tunga parfymer använder man till fest på kvällstid inte på jobb. Litet parfym i små doser som bara anas klarar de flesta, inte alla med de flesta.

Fast varför använda parfym över huvud taget? Parfymer, i synnerhet syntetiska doftämnen är de som är mest skadliga. Parfymer skall heller inte användas av gravida eftersom de kan påverka fostrets utveckling. Därmed kan de även skada dina spermier och du gillar handikappade barn?
Felicia:

Nä Felicia, jag menade inte att DU skrek men jag kan tänka mig att om man får en sådan reaktion blir man rädd och höjer rösten. Det var ingen kritik till dig, eller åt någon annan.
Sedan får du gärna förklara vad du menade med "Därmed kan de även skada dina spermier och du gillar handikappade barn?"
Annons
Zacko o alla andra som lurar i vassen !
Att tro att alla ska bli parfymfria är orealistiskt. Vi vill ha fredade zoner så att vi kan besöka elementära och livsnödvändiga offentliga platser t ex sjukhus. Att tjoa på krogen har vi gett upp för länge sedan.......men du har en poäng där när du säger att vi ska göra oss synliga. Det är inte alltid så enkelt då många blir väldigt aggressiva när man berättar om sin överkänslihet för parfym. Och tro mig, jag gör det utan att lägga skuld på någon annan än mig själv.
Hej, Solveig!

Japp, här lurar jag...
Nä, jag kan bara referera till mig själv. Jag skulle haft en större förståelse om jag hade kunnat se på en person vilket dolt handikapp/sjukdom hon hade. Då hade jag kunnat agera utifrån det … men det missuppfattade nog Felicia. Hon uppfattade det nog som om jag vore emot er… det är jag inte.
Har ni någon förening eller dyligt, likt den som Panikångestdrabbade har? Det är ju också en dold sjukdom.
Ang att det smakar beskt att få parfym i munnen.. vem tycker inte det, det smakar ju skit samma sak med hårsprey.. Så det har garanterat inget med doftöverkänslighet att göra.. Bara en naturlig reaktion på något som inte är gjort för att ätas.
Zacko:

Doftämnen kan skada foster och använder man doftämnen flitigt ökar det risken för att få allergiska och astmatiska barn.

Det låter på din beskrivning ovan att man inte behöver ta hänsyn till någon annan än sig själv. De som drabbas av detta är barnen, först och främst. Vem frågar barnen vad de blir sjuka av? Men de är små och har ingen talan.

Solveig:

Vad då lägga skulden på dig själv? Vilken skuld?

Rob:

Tror du att parfym är något naturligt och gjort för att andas in. Fråga katten vad den anser om parfym
Felicia:

Vaddå, bara ta hänsyn till sig själv? Vad jag försöker säga är att det är omöjligt för oss andra att SE VAD NI LIDER AV. Du har inte kommenterat mitt och Göckes förslag om en information på er... så att vi kan se, och därefter kunna ta hänsyn. Eller menar du att vi ska skjuta alla pälsdjur, förbjuda all tobak, hugga ner alla träd som ger pollen, förbjuda all form av parfym, förbud mot att prata med någon på stan, personen kan ju ha någon form av dold sjukdom (panikångest) Är det så vi ska ta hänsyn tycker du??? Du verkar faktiskt lida av mer än doftöverkänslighet!
Tycker att någon typ av pryl som man bär med sig/ på sig skulle vara bra att ha.
Iallafall bara för att hjälpa omgivningen att ta hänsyn.
även om det kanske inte löser problemen alla gånger.

Blinda har ju den vita käppen
astma personer har ju ett litet märke.
osv

Skulle även vilja att hörselhandikappade skulle ha ett märke att
bära på sig.
Fast det är lite OT från denna tråden
Hej allesammans!

Har ni , som använder parfymerade produkter, tänkt på vad
många olika dofter ni använder?

Parfymerna i tvättmedlet (om du delar tvättmaskin så är det
än fler), sköljmedel, hårschampo, balsam, hårspray, hårgelé,
tvättkräm, rakvatten, rakkräm, stylingsaker, deodorant ja, listan kan bli hur lång som helst.
Har du aldrig tänkt att alla dessa dofter/lukter blandar sig
och kanske att du mot slutet tar en skvätt parfym-eau-de-cologne
mm. Tror du att du luktar gott då?

Detta upptäckte jag innan jag själv blev sjuk och hur tror du
att små barn känner i denna stund då?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem