Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Oj rena lumparminnena, ett varningen ord bara, de som har latex
allergi kan reagera negativt.
Rob, haha, vilken syn det skulle vara! Då skulle nog allergistatistiken minska drastiskt!
Knappast troligt Fajjer, för då tror du ju att masken botar.

En skyddsmask bär man ju för att minimera skadliga partiklar som man andas in. eller för att ha direkt tillgång till det livsavgörande syret som vi behöver andas in.
Allternativt att vi låter alla friska använda masken och med den tillför
alla de dofter vi vill ha , doft på burk så att säga. Så slipper vi stänka in oss i de konstlade dofterna som vi gör idag.

Håller annars med om att det är ett drastiskt förslag, men fullt möjligt att genomföra.

Det är ju bara att snegla på länderna i asien , kina mfl har ju så stora problem med luftföroreningar, så mask är att föredra.
Annons
Göcke då är vi tillbaka på att det där med att minoriteten eller i detta fall microminitetet(nä finns nog ignet sånt ord) vill att majoriteten ska anpassa sig för dem.

Och i asien bär man endast munskydd när man är sjuk för att inte smitta andra alltså visa hänsyn.
Rob vi kanske skall använda ordet lite oftare så kanske det kommer in i akademins ordbok tycker ordet lät litet och nätt. :)

Vad jag råkade ut för var inte hänsyn utan , askregn och sotpartiklar
samt avgaser , där de varnade för tätheten på partiklarna i luften.
Men du har rätt att de också använder dem till vardags när det är ett normaltillstånd och då för att visa hänsyn vid förkylningar.

Sen får denna gruppen som har problem kanske angripa källan också. De som producerar väldoften.
Man kanske inte skulle göra dem så koncentrerade att man upplever att man stänker på sig för lite. Och därför tar på sig mer än vad som behövs.
Men om de blir starka som grupp kanske de kan
påverka utveklingen och kanske fungera som testgrupp.
Mina herrar:
Om ni är eller kanske blir föräldrar, ha då den lärdom, ni trots alla slag under bältet, på skämt eller allvar, kanske i rent oförstånd, mottagit.
Jag tror inte ni skulle stå ut med er själva om ni ens misstänkte att ni och era dofter skulle kunna vara orsak till era barns sjukdom och lidande.
Mot dem hoppas jag att ni har/får en helt annan förståelse. Oss kan ni glömma, dock ej att det existerar något som heter SHR.

En fråga bara....Hur enkelt tror ni att det är att år efter år försöka informera och gång efter annan mötas av samma ovilja till förståelse som dykt upp i denna tråd?
Tacka vet jag sjukdomar som syns och är accepterade.
gamlan ,
det handlar inte om motvilja utan kunskap.
och det handlar för er som drabbas att ni går samman,
någon av er blir ju då så starka vid något tillfälle
att ni kan hjälpa varandra.
och SHR är ett samlings namn för ett tillstånd,
det innebär att ni alla som har drabbats inte lider
av samma saker men symtomen blir likartade.
Men framför allt att ni kanske kan göra er hörda i massmedia/TV
Ni måste också göra egna sorteringar av de obehag
som finns i edra led.
Utan en sådan och presenterad i media
kan vi inte se vidden av det hela.

Sen måste ni ta enskilda företeelser
och behandla dem var för sig.
tillexempel parfymer

Finner ni ut någon som påverkar fler så
är det att gå på tillverkaren
inte alla som använder den.

Det är kemiska preparat och påverkar de okänligt så bör de analyseras och ämnena bytas ut som orsakar besvären.

Det är alltså inte sista eller första gången i historien
som det används kemiska medel eller metaller
som påverkar oss människor och djur illa.
Och vid alla dessa tillfällen som är kända nu så
har man haft en misstro mot skadeverkningarna.
eftersom det i de flesta fallen har varit lång exponeringstid
som sedan utlöser besvären.

Jag vill även tro att nyblivna föräldrar ser över riskfaktorerna
för sina barn under kända premisser. Det de inte vet kan de inte
göra något åt.
gamlan, och alla andra doftöverkänsliga:

Från att ha följt den här tråden från sin början, har jag inte hört annat än hur synd det är om er. Det har lagts många vettiga förslag från andra, icke drabbade, här på forumet, men svaren från er är alltid ”Ja men, jag är ju sjuk. Jag orkar inte det”. Vad ni däremot orkar är att kräva ett doftfritt samhälle. Ingen människa får ha något som luktar på sig, för DÅ BLIR NI SJUKA!

Inte ett enda ord eller mening om hur ni kan, eller vill göra för att få er sjukdom synlig och därigenom ökad förståelse från oss andra ute i samhället. Göcke, jag och några andra gav er ett förslag om ett märke/knapp/armbindel som skulle göra er drabbade synliga för dom ni möter. Ingen kommentar! Det vi hörde var ”Vi är ju sjuka, vi orkar inte”.

Jag berättade för Felicia hur vi (panikångestdrabbade) gick till väga när vi kämpade med ”INGEN FÖRSTÅELSE… samma problem som ni har idag och svaret jag fick från Felicia var: ”Vi lider inte av paniksyndrom! Vi lider av något mycket värre”. Hon var/är så självupptagen med sin sjukdom att hon inte såg, eller fattade att det var tillvägagångssättet jag ville förmedla… inte vad man lider av. Tyvärr, verkar ni alla lika självupptagna av er sjukdom… och det tycker jag är beklagligt!!

Att ni sedan blir till en skämtartikel på forumet är inte Robs, Bosses, Los Lovos eller andras fel. Det kan ni bara skylla på er själva!!!
Mycket bra skrivet av Zacko. Kan inte annat än hoppas att allt löser sig för alla.

btw, det är otroligt vackert väder, så nu måste jag dricka öl.

kram!
Förslaget att gå samman i förening låter mycket konstruktivt, men kan vara mycket svårt, då vi inte kan resa som friska kan göra. Jag kan endast ta mig till läkare och tandläkare med hjälp av att min make kör och med min andningsmask med kolfilter.
Kan tyvärr inte "använda mitt körkort" då jag inte känner mig kapabel att köra själv pga diesel- och bensinavgaser. Har nog av att försöka andas i lugn takt med masken.

Men att starta en förening på internet och hur man skall gå tillväga då, eftersöker jag.

Skulle gärna vilja att vi doftöverkänsliga (SHR) startade en nätförening.

Hur gör man?

Förslag?

Men det har väl inte varit helt fel att informera er alla om hur vår sjukdom kan drabba oss, eller? Kunskap är inte tungt att bära.
Zacko:
Är det allmänheten som orsakar dig och de dina panikångest? Är vi kanske en orsak till att ni mår dåligt?

Rob:
Att bära skyddsmask och samtidigt informera är värre än du tror.
Människor hör inte så bra i vårt mediasamhälle och att då låta dem komma så nära att de kan höra vad jag vill informera om, skulle vara ödesdigert för mig. Har nog av att bara försöka
andas lugnt i masken. Då man har min lungfuktion orkar man
inte mer än att bara vara.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem