Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Jag har ibland funderat över: Tänk om t ex drottning Silvia eller
kung Carl Gustaf eller varför inte vår statsminister hade drabbats
av vår sjukdom, vad hade hänt då i samhället? En bra fråga, eller?

Såg på tv'n i går att Jönköpings landsting skall se till att landstinget förblir rökfritt. Alltså att personal inte får gå ut
i sina arbetskläder och förpesta dem.

Detta är en utmärkt bra handling av de styrande.
Förstår inte heller varför man inte kan gå en bit ifrån porten för att röka. Som det nu är så hinner knappt dörrarna
stänga om rökarna förrän en cigarrett tänds och alla förbipasserande kommer i deras rökavgaser. Hujedamej!!!

förr så satte man alla rökare i ett rum utan ventilation men med
fönster så att alla kunde se vem som satt där inne, när de sedan gick ut så stank det om dem i flera timmar.
När nästa grupp kom så var det redan inrökt och Lytsendimman låg tät.
Nu gnäller vi om att fimpar kastas utanför entreerna och vill ha fimpskatt, för att de slängs utanför dörren. Dit alla som röker har blivit förpassade.

På mig så låter detta med doftalergi eller vad man skall säga.
att det hamnar i samma fålla som de som har agg mot rökare.

Vill man ha deodorant på sig så skall man stå utanför och frysa.
Det är ju passiv sniffning, precis som passiv rökning

Visst jag har all respekt för de besvär som man kan drabbas av.
Men är nästa grupp som skall sättas i lopplådan , de som har deo på sig?
Vi som är doftöverkänsliga sitter redan i lopplådan så att säga. Vi måste planera allting vi skall göra så in i detalj och ändå är det stor risk att allt vi planerat rinner ut i sanden. Dessutom blir vi sjuka av det ni andra gör och får således sänkt lön p g a att vi måste vara hemma och kurera oss. Är det en rimligare tanke att ni andra doftar och röker i obegränsad omfattning men att ni då istället betalar oss "lön" för inkomstbortfall?
Annons
Det kanske är dax att samhället tar ansvar för alla doftöverkänsliga.
I Norrland finns enorma skogsarealer som kunde avsättas till parfymfria områden.
Låt oss bygga hus där som de kan bo i.
Gärna utan el och internet också, så att även elallergiker passar in. Ved finns det gott om in på husknutarna för uppvärming. Arbete kunde skapas genom att de som bor där får arbeta med skogsröjning med garanterat doftria handsågar ( besninånger från motorsågar är väl inte att tänka på)
Övriga förnödenheter kunde fraktas den sista kilometern via linbana så att inte lastbilschafförens rakvatten eller deo råkar utlösa några anfall.
Ev. kunde man även avlysa området för flygplan utifall det finns ljudöverkänsliga också.

Kanske ett eget utskott i rikstagen kunde vara på sin plats också. En doftminister borde självklart snarast tillsättas.

Det finns säkert mycket mer som kunde göras, kom gärna med ideer och synpunkter.
/B


Jag tycker Bosse har strålande idéer .. Vi kan sannolikt även importera doftöverkänsliga från andra länder och låta dem bo i sagda område mot betalning från länderna ifråga.

Felicia:

Jag använder beroende på tillfälle:

RL - Polo Sport, - Clinique - Happy, Faschionable - face a face och deras klassiska, Chanel - Egoiste, Jean Paul Gaultier - Le Male, Tommy Hilfiger - Freedom, Armani - Aqua di Gio, Cartier - declaration, Sergio Tacchini - Sport Extreme, Hugo Boss - Hugo.

Märk väl att jag aldrig använder mer än en av dessa samtidigt, jag blandar heller aldrig deo från ett märke och EDT från ett annat. Vidare bör nämnas att jag till vardags inte använder någon av dem öht, utan endast en oparfymerad deo från Clinique.
Los Lovos:
Om det är sant då har du faktiskt en poäng! Om du är duschad (utan parfymerat) och använder din deo, då minskar du din doft till kläderna bara. Jag skulle vara jätteglad om fler än du gjorde så. Det skulle innebära att jag hade större chans att själv kunna uträtta de små vardagliga sakerna och inte alltid skicka nån annan.

Alla ni som inte vill förstå utan driver och hugger i stället:

Tänk lite mer på de uppväxande barnen och de risker de utsätts för och ve och fasa, kanske även du själv.
Vi vet och lever med den här biten 24h. Ska vi byta en vecka?

Jag tål också kanel. Men det fanns en tid då jag inte kunde ha apelsiner eller vissa äpplen i min närhet på grund av doften.
Ja, det kan tyckas löjligt, men kan ni förstå min lycka när det släppte och jag t.o.m. kunde börja äta dessa?
gamlan:

Det var inte min mening att driva med ALLA ER drabbade. Det var Felicia, och hennes fantastiska undersökningar, jag drev (skojade) med. Fanatiska människor har jag alltid haft svårt att förstå mig på. Till er alla andra vill jag uppriktigt be om ursäkt om ni tog illa vid er för "kaneldoften" :krammar:
Zacko:
Med risk för att sjunka i trovärdighet. När jag såg den artikeln så fick jag bara bekräftat vad jag sagt ett antal år. Tur vi är så olika inte sant?
När vi läser argumenten till att köpa just den eller den produkten, så står det ju ofta vilken känsla den är tänkt att framkalla i våra hjärnor.
Alla partnersökande, två- som fyrbenta, letar efter den rätta/-e med alla sinnen, det kan vi väl vara överens om?
Jag har länge sagt att eftersom människan döljer sin riktiga doft blir partnern lurad på ett av sinnena och det höjer skilsmässostatistiken. Lite leende, men även den hel del allvar.
Jag har alltid (även innan SHR) tyckt att vissa bekanta doftar godare än andra till sin natur och det har inte med personligheten att göra.
gamlan:

Jag kan förstå er doftöverkänsliga, ni måste ha ett helv... Men Felicias inlägg får en nästan att tappa all förståelse. Hon verkar nästan kräva att samhället ska avstå parfym bara för att HON är överkänslig. Kan undra om Felicia skulle vara beredd att avstå all el i hennes hem bara för att det finns elallergiker? Det är där vi har problematiken. Jag hoppas att du tog emot ursäkten i förra inlägget?
Zacko:
Visst tog jag den. Tack.
Jag har lärt mig att den som drabbats av något, kris på nåt sätt lär sig bättre visa hänsyn och känner ofta mer empati än den som kunnat brassa på bara. Synd det ska behövas, att vi inte kan bry oss om varandra innan. Det är ju ändå medmänskligheten som är viktigast för oss.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem