Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Hej!

Nu måste jag få snacka av mig igen!

Om jag talar om att jag blir sjuk av rökavgaser, starka dofter såsom av målarfärg mm samt av allehanda parfymlukter till en och samma person flertalet gånger och denne svarar: Usch, så hemskt du måste ha det!

När samme person efter en månad ungefär frågar: Hur har du det med pollensäsongen? Får du nysa mycket? Tror jag då att denne har fattat något, eller?
Då förstår ni andra, som inte har vår sjukdom, att detta med att informera tycks ibland vara lika med noll. Folk bryr sig inte.

Har t ex pratat i telefon och även mejlat till olika affärersinnehavare samt till respektive affärs huvudkontor om att parfymerade produkter inte skall stå tillsammans med oparfymerade, för då förblir de inte oparfymerade.
Vad får jag för svar? Helt oförstående. Det är som att prata med
en vägg. De har aldrig hört talas om dylikt.

Jag har mejlat för att informera även de lite större dagstidningarna, men det tycks endast vara de på "bästkusten" som vill plocka in min artikel alt att jag skriver något nytt.
Varför skall det vara så svårt för att få in sina inlägg i de större
och medelstora från östkusten?
Har ni något råd att giva mig?
Om utifall att någon, den räcker till alla, vill dela min glädje så............
Det gick jättebra på sjukhuset. Eftersom där, i personalstyrkan, fanns en med SHR fanns både kunskap och förståelse. Jag blev så väl omhändertagen, precis som önskat. Jag har ju aldrig bett om att må så här.
Fick eget väntrum så egentligen vet jag inget om övriga patienters besprutning, men jag kom undan med hälsan kvar.

Ingvor, kan det vara så att det finns bakåtsträvare på baksidan??
Ingvor:

Att agera ensam är absolut det sämsta du/ni kan göra!
Vem bryr sig om en ensam gnällig kärring… för det är så du kommer att uppfattas! Om inte du har fattat att ”ensam INTE ÄR stark” i sådana här sammanhang, och att den enda chans ni har är att gå samman… ja, då har jag inga fler råd att ge dig. Fortsätt du ensam att stånga dig blodig. Vem bryr sig?

gamlan:

Kul att det gick bra. Jag delar din glädje!
Annons
Zacko:

Jag försökte upplysa dig (bl a) här på denna tråd men vad fick jag ut av det? Du uppfattar mig som en ensam gnällig kärring. Hur kul tror du det är?

gamlan:

Kul att höra att det finns vårdinrättningar och sjukvårdspersonal som tar problemen på allvar. Jag vet också att det finns vårdavdelningar som förbjuder doftande blommor men det är mest p g a att det finns någon överkänslig bland personalen, det är inte så mycket för patienternas skull.

Ingvor:

Jag vet precis hur det är att prata för döva öron.
Felicia:
NÄR kallade jag dig för "ensam gnällig kärring"
Syftar du på det jag sa till Ingvor, så är det precis så. Du säger själv till Ingvor "jag vet precis hur det är att prata för döva öron". Då har du ju känt på att det inte går att ensam ta er kamp. Det är då nu uppfattas som gnälliga kärringar.

Snälla rara Felicia, det är ju detta jag har försökt säga till er hela tiden. Jag har varit i er båt, men du tog inte någonting av vad jag sa till dig. Istället försvarade du dig med "vi lider inte av paniksyndrom, vi lider av nåt ännu värre". Vad jag pratade om var hur ni kunde gå till väga... inte vad vi led av.

Felicia, jag ska säga det en gång till sen bryr jag mig inte om SHR nåt mer. Lyssna nu!
"Ensam ÄR INTE stark i sådana här sammanhang. Den enda chans ni har är att gå samman"

Tack för mig!
Zacko du har haft så många vettiga inlägg men Felicia tar det inte till sig.. Så det verkar en aning meningslöst att du fortsätter förklara för henne.

Men jag tror att det är fler än mig som håller med dig. De måste gå ihop.
Tack, Rob... och Felicia snackar om att prata för döva öron
Just det, semantiska svårigheter som jag skrev tidigare.
Hahaha .. Felicia, är du så trög som du framstår?? Eller retas du bara
Hej alla igen!

Just det Ingvor beskriver om att gång på gång berätta om sina problem för personer i sin arbetsmiljö och varje gång man blir sjuk få en föreläsning om problem med pollen, dålig luft eller något annat än just de starka dofter och rök som gör att man blir sjuk, känner jag igen. Man kan tro att de förstår ända tills de öppnar munnen.
Att gång på gång förklara för människor man faktiskt tycker om, utan att få dem att förstå någonting, gör att man ger upp just detta att försöka förklara.
Får säga som Ingmar Stenmark en gång sa:"Det är svårt att förklara för de som inte begriper"
Det är ju också en omöjlighet att få massan att ändra på sig, utan man måste anpassa sig(alltså vistas där man mår bra så långt det är möjligt), fast det känns ju hopplöst många gånger.
Det är länge sedan jag var på bio, eller ute på restaurang. Men man får hoppas att forskningen går framåt och under tiden försöka få livskvalitet och kämpa på så gott det går. Det är ju inte helt fel att gå samman och informera om problemen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem