Lördag 18 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Homofobi eller rättänkare

Homofobi eller rättänkare

Vi som är emot att homofiler skall få adoptera barn anses ju inte vara riktigt rumsrena trots att vi har den samlade världsexpertisen på vår sida.
Detta gäng alltså, de homosexuella sitter på högt uppsatta poster i Sverige och kan på så sätt göra sina åsikter till sanningar. Sanningar som politker och andra har svårt att gå emot. Ifall de gör det anses dom tillhöra någon avdankad nazifalang.
T&...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 147
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Nästa »

Leif: Suck. Du verkar ju iallafall ha en i detta sällskap någorlunda balanserad uppfattning. Men så slutar du med en logisk saltomortal. Det finns ingenting som säger att andelen homosexuella skulle öka i samhället. Proportionen har förmodligen varit ganska konstant genom utvecklingen. Dom som är homosexuella kommer att vara en minoritet. Dom är en del av den biologiska variation som är en nödvändighet för samhällets överlevnad. Sexuallivet är ju inte det enda området för biologisk variation, det finns en lång rad egenskaper som gör att vi är genetiskt olika. Sammantaget är den biologiska variationen en företeelse som minskar artens sårbarhet.

Det intressanta i den här debatten är varför, jag begriper ärligt talat inte varför, homosexualitet utlöser en sån panik hos flera av er? Det tycker jag skulle vara intressant att veta. Nu tror jag inte att de som fortfarande är kvar på IS FOrum är en normalfördelning av åsikterna i denna fråga, många har nog givit upp, men jag är ändå förvånad. Har inte mött dessa attityder i min heterosexuella umgängeskrets.
fidde vad är det som gör dig så normal? När du använder benämningen "oss normala" vad menar du då? jag är nyfiken. Så utveckla.
Ramon jag skulle tipa på att det handlar om räddsla att bli bög själv från deras sida. Förutom putte gun då som är uppväxt i ett stenåldersamhälle vilket har lett till hans ståndpunkt. Även om de starkt förnekar det finns det nog lite sanning i vad jag tror.

För det andra alternativet är ju bara att titta bort om det äcklar dem så mycket.
Annons
Rob, om vi nu skall få tillfredsställa alla våra sexuella lustar som pedofili, tidelag och nekrofili då hamnar vi i ett nytt Sodom och Gomorra. För uppenbarligen finns ju lusten där hos vissa människor! Det som avgör är samhällets syn på det hela. Det är först efter stor lobbingverksamhet som homofiler blivit i stor sett rumsrena här i Sverige och Norge. Finland är lite mera svårflirtat för HBT-arna som dom kallas.
Rob skulle du gilla att vi i Sverige tillät nekrofili? Om du nu säger nej och din tes om rädsla stämmer då är du alltså rädd för att vara nekrofil. För här kan man gott använda ett testamente som klargör vad efterlevande får och inte får göra med kroppen efter döden.
Nåväl, HBT-folket kommer aldrig att ses som normala och här är de stora hindren: Gamla testamentet säger följande, det är förbudet "för en man att ligga med en man som med en kvinna". Muslimer som är bokstavstrogna Koranen, där är det ingen pardon utan dödsstraff blir påföljden för homosexuella förbindelser.
Det som oroar mig mest är att folk glömmer att homosexuela alltid har funnits. Räker inte alla dessa århundrade för att de ska bli accepterade? Och är det verkligen så att barnen skulle ta skada av att uppföstras av ett gay par? Så vit jag vet har de flesta homosexuella varit upfostrade av heterosexuella par, oftaste familjer med starka anti- homosexuella åsikter, vad har deras föräldrar gjort för fel då? Det finns barn som svälter, är misshandlade och är sjuka men många tycker att de ska hellre få ha det så än att få komma till en trygg familj, just för att det råkar bli ett gay par och inte den traditionella kärnfamilj. Om jag vore gay, då skulle jag göra som gardell... använda mig av insemination, bara för att slippa att andra skulle ha något att säga om mina rättigheter gällande familjbildning. Ja, det finns alltid ett par tjejer som kan slå sig ihop med ett par killar och lösa det så. Försök att förbjuda det!
Homosexuella planerar inte att ta över världen, så det är nog ingen fara att jordens befolkning ska minska, och än så länge är inte de vetenskapliga bevis tillräkliga för att kunna ta så stark ställning till adoptionsfrågan, så personligen tycker jag att man ska behålla sin tolerans på hög nivå. Bibeln och moralen? ja, när de som predikerar lever efter det de lär ut kanske man kan ta det till debatten. Homosexuella i kyrkans kretsen ....det ska vi inte ens börja tala om, det få vara.
Putte: vi har olika linjer här men det som är bra med dig är att du försöker sätta dig in i nya synsätt. Det är det jag menade med att du är en sökare. Du kör på med ganska i mitt tycke ovanliga åsikter men du formulerar dig väl och därför tycker jag att det är bra att diskutera med dig.

Sen är det en del förskräckande inlägg från fidde och Leif som man bara skakar på huvudet åt.

Jag kommer att tänka på ett beteendevetenskapligt test som jag läste om för många år sedan där försökspersoner sattes i en kontrollbur med en knapp som man kunde reglera strömstyrka i. Strömmen ledde till elektroder som var fästa på en människa, en riktig tortyrsituation alltså. Försökspersonerna fick veta att de fick vara anonyma och att inget skulle hända dem hur mycket dom än krämade på. Till synes välordnade människor som i andra sammanhang höll sig till vedertagna värderingar i samhället utsatte offret för den värsta plåga. I skydd av anonymiteten visade de sina sämsta sidor. På något sätt ser jag en parallell i denna diskussion.

'Normalitet' har kommit upp flera gånger här. Det är klart att homosexualitet inte är 'normalt' i statistisk bemärkelse. Det är ju en variant som är mindre vanlig. Men det är inte heller statistiskt normalt att vara bonde, jazzälskare, punkare, eller sjuksköterska. I stort sett finns det ingen som i alla avseenden är normal.

Jag kan inte se att det är något fel att vuxna människor under frivillighet ägnar sig åt sexuella övningar dom känner för. Så länge det inte skadar omgivningen. Sexuellt umgänge med barn och djur är oacceptabelt därför att det innebär utnyttjande av någon i en ojämlik relation.

Om man provoceras av något måste det bero på att man känner sig hotad. Eftersom det i detta fall inte är fråga om att hotas av fysiskt våld så måste det vara fråga om ett hot mot den egna självbilden, kanske som Rob antyder ovan en rädsla för de egna sexualiteten. Eller kanske är det för enkelt. Det kan också vara en fråga om att känna sig hotad av allt som är ovanligt och nyt om man själv har mycket dåligt självförtroende. JAg är mycket intresserad av fler synpunkter. Har ingen färdig förklaring.
Det verkar som dom flesta i denna tråd,har uppfattningen att
homosexualitet är en sjukdom som kan botas.

Men det går inte,för det ligger i gener och kromosoner,och är
alltså medfött.Därför vore det ju utmärkt,om någon forskare
kunde hitta felet.redan i fosterstadiet,så slapp vi att bråka om
denna sak.

Sedan blir det upp till varje förälder att ta ställning.Föda eller ej
Det kommer,men när.Men det kommer.
Putte Gunn tidelag är inte olagligt i sverige så länge inte djuret tar skada, har varit några fall på tal. Sen att jag inte tycker nekrofili är något som borde förekomma betyder inte att jag "hatar", vilket Du med andra verkligen gör här, de som gör det, tycker bara att de är konstiga.

Jag har aldrig sagt att jag tycker bögeri är så trevligt heller men de får väl hålla på med sånt om de vill jag störs inte av det. Fler tjejer till mig. Och jag tycker de ska ha samma rättigheter som alla andra.

Sedan att dra in gamla testamentet är bara löjligt för det är inte det de handlar om nu kan du jämställas med Bin laden, putte för han rättfärdigar åxå sina handlingar och tankar med en helig skrift. ( kanske lite hårt mot putte nu)

Så då fick du fram var era åsikter kommer ifrån i grunden det är Bibeln och andra heliga skrifter. Så med andra or Bibeln sprider kärlek = bullshit den sprider hat och förtryck, precis som koranen.
vad lär vi oss av det jo religion är dåligt och gör människor trångsynta och imot utveckling.

Sonia du har alldeles rätt homofiler har det funnits i alla tider även inom den kristna kyrkan och t.o.m. med deras samtycke. Vår syn på moral växlar från tid till annan det bekräftar historien.
Egentligen bryr jag mig väldigt lite om HBT-folket och vad de har för sig, jag vänder mig emot homosexuellas rätt attt adoptera barn. Där är jag inte ensam utan BRIS sade klart och tydligt ifrån tillsammans med allehanda snackologer. Främsta skälet var att det inte fanns någon forskning på just detta specifika område, men även att barn från andra länder som verkligen är i behov av föräldrar stängdes ute.
Det är ju faktiskt bara Sverige och Norge som är så tolleranta mot homofiler att de får adoptera barn. Island och Danmark har också en liberal lagstiftning för homosexuella, men så vitt jag vet bara rätten att ha styvbarn.
Sonia glöm inte att i vissa samhällen under viss tid har homosexualitet liksom pedofili varit helt accepterat. Spana lite i Greklands historia så får du se. Vill du bara vara i nuet så är peedofili helt okej i Iran där man idag gifter bort 10 åriga flickor.
Alltså vi måste alltid välja på vilken moralisk och etisk nivå vi vill befinna oss. En tämligen nygjord SIFO-undersökning visade att 60 procent av svenska folket var emot att homosexuella par skulle få rätten att adoptera. När lagstiftarna sen väljer att gå i otakt med folkviljan då kommer debatter av detta slag dyka upp med djämna mellanrum.
Rob har skrivit på nåt ställe att jag hatar HTB-folk? Tror inte det, men deras sexuella akter däremot. Du måste skilja på sak och person. Jag umgås dagligen med ett par som är homsar. Jag har all respekt för dem utom på ett plan!
Om du nu inte tror att det kristendomen och bibeln som styr. Vad tror du då all denna irritation över HTB-folk kommer ifrån?
Det vet du lika väl som jag att vi är nästan alla i svea rike är uppfostrade med Luther på ena axeln och Jante på den andra så visst styr kristendomen våra etiska och moraliska principer.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem